Cum poate trece educația din paradigma „profesorul predă” la „elevul învață”? Răspunsul ministrului Daniel David
Educația românească se află la o răscruce, iar schimbarea paradigmei din „profesorul predă” în „elevul învață” devine o prioritate în viziunea noului ministru al Educației, Daniel David. Într-un răspuns oferit pentru Media9, ministrul subliniază direcțiile esențiale pentru a transforma sistemul de învățământ din România astfel încât să fie centrat pe nevoile elevului și pe formarea competențelor relevante pentru secolul XXI.
Care este problema actuală
Potrivit ministrului, disciplinele și conținuturile curriculare actuale „sunt destul de bune dacă ne raportăm la cât de bine acoperă itemii unor teste internaționale și relevanța pentru lumea în care trăim”. Totuși, problema majoră nu este ce se predă, ci cum se predă. Transferul de competențe esențiale suferă din cauza unor metode de predare învechite și a materialelor didactice mai puțin atractive.
Pași pentru schimbare
Ministrul Daniel David propune un plan care să includă:
•Training pentru cadrele didactice din sistem: Formarea continuă a profesorilor este esențială pentru a integra metode moderne de predare care să stimuleze învățarea activă.
•Îmbunătățirea formării noilor profesori: Profesorii la început de carieră vor beneficia de o pregătire mai adaptată la cerințele actuale, bazată pe metode interactive și orientată spre elev.
•Revizuirea manualelor școlare: Materialele didactice vor fi analizate prin raportare la standardele internaționale, pentru a le face mai atractive și mai relevante.
Ajustări de mentalitate
Una dintre schimbările fundamentale propuse de ministru vizează reducerea metodelor expozitive, cum ar fi dictarea, care rămâne predominantă în școli. „Mă gândesc la o modalitate de intervenție ca metoda de transfer de competențe (altele decât cele legate de scris-citit) bazată pe formula „stai jos și scrie după dictare” lucruri care se află deja în manuale (sau alte materiale accesibile) să nu mai fie utilizată”, afirmă Daniel David.
De asemenea, ministrul propune ca metodele expozitive să fie limitate la un procent stabilit pe baza cercetărilor științifice din domeniul psihoeducațional, pentru a favoriza metode interactive, care să implice elevul în procesul de învățare.
Această abordare reflectă un accent crescut pe formarea competențelor esențiale – gândire critică, colaborare, creativitate – care depășesc simpla acumulare de informații. Într-o lume în continuă schimbare, elevii trebuie să fie pregătiți nu doar să reproducă informații, ci să le aplice și să le integreze în contexte variate.
Trecerea la o paradigmă centrată pe elev necesită o schimbare de mentalitate atât din partea profesorilor, cât și a întregului sistem. Programele de formare, manualele adaptate și metodele interactive sunt doar câțiva dintre pașii care pot facilita acest proces.