Clujul, în topul proiectelor care prevăd amenajarea de parcări și zone pietonale. Oradea și Timișoara sunt pe primele locuri

Cluj-Napoca se alătură altor orașe din România în implementarea unor proiecte semnificative de infrastructură urbană, incluzând amenajarea de parcări și zone pietonale. Conform analizei realizate de IBC Focus, în perioada 1 ianuarie – 21 martie 2025, județul Cluj figurează cu șase astfel de proiecte, în timp ce Bihor și Timiș conduc clasamentul cu 19, respectiv 18 proiecte.
Unul dintre proiectele notabile din Cluj-Napoca este inaugurarea, în februarie 2025, a primului sistem Park & Ride din oraș, situat pe strada Traian Vuia, în apropierea Aeroportului Internațional „Avram Iancu”. Această facilitate dispune de 889 de locuri de parcare și include un terminal modern pentru transportul public. Șoferii care utilizează această parcare beneficiază de transport public gratuit către centrul orașului, pe baza tichetului de parcare. Tarifele sunt accesibile, variind de la 2 lei pentru până la 6 ore de parcare, până la 5 lei pentru o durată de până la 12 ore.
De asemenea, Consiliul Județean Cluj intenționează să achiziționeze un teren pentru amenajarea unor parcări în vecinătatea castelului Bánffy din Răscruci, recent reabilitat, pentru a răspunde numărului crescut de vizitatori și necesității de locuri de parcare adecvate.
În județul Bihor, municipiul Oradea derulează proiecte importante, printre care pietonalizarea străzii Republicii și amenajarea Piațetei Dunării. Strada Republicii va fi reabilitată pe tronsonul pietonal cuprins între Piața Ferdinand, strada Iosif Vulcan și strada Gheorghe Dima, creând astfel un coridor de mobilitate pietonală unitară în zona centrală.
În județul Timiș, municipiul Timișoara a lansat un proiect amplu de regenerare urbană în cartierul Fabric, zona Traian, cu o investiție de 34 milioane de euro. Proiectul vizează modernizarea a peste 60.000 mp, incluzând transformarea Pieței Traian și a Pieței Romanilor în zone parțial pietonale, creșterea suprafeței de spațiu verde de la 6.000 mp la 9.500 mp și limitarea accesului auto pe anumite străzi pentru a reda spațiul pietonilor și bicicliștilor. De asemenea, vor fi create locuri de parcare suplimentare.
Adevărul este că, la Cluj, s-au pietonalizat multe spații anterior acestei cercetări. Pe de altă parte, parcările publice din zona pericentrală sunt cam aceleași. Avem un proiect nou, dar este privat: garajul supraetajat de la cimitir, care încă nu este recepționat.