Claudiu Salanță propune un brand: „Clujul fain”. Fără tablă albastră pe case, vă rugăm
Arhitectul-șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, nu renunță la ideea unui județ coerent din punct de vedere estetic. Și nici la războiul său declarat cu tabla albastră de acoperiș. De data aceasta, vine cu o propunere care sună aproape ca un slogan turistic: „Clujul frumos” sau „Clujul fain”, un brand sub care constructorii, producătorii de materiale și beneficiarii să se alinieze la un set de principii care țin de calitate și armonie vizuală.
„Și noi vrem să facem parte din acest Cluj frumos”, ar trebui să spună, în viziunea lui Salanță, firmele care aleg să nu mai pună pe piață materiale care strică imaginea localităților. Adică, să scoată din ofertă ceea ce „nu corespunde criteriilor de la Cluj” – probabil acoperișuri pastelate, garduri înalte de tablă etc.
Salanță amintește că județul Cluj a fost printre primele care au elaborat regulamente clare de construire, anterior chiar și Bihorului. Și, spre deosebire de alte locuri, cu Salanță nu e loc de negociere. „Dacă fac o excepție pentru dumneavoastră, cum justific celor 10 dinainte?”, întreabă retoric arhitectul-șef. Cică funcționează.
Noua inițiativă propusă nu este o reglementare, ci mai degrabă o invitație: să construim frumos, împreună. Fără improvizații, fără excepții, fără tabla albastră. Într-un județ în care estetica a devenit subiect de dispută publică, „Clujul fain” ar putea deveni mai mult decât o idee simpatică. Ar putea fi, în sfârșit, un standard.











