Cere blocuri mai înalte. Claudiu Salanță: „La Cluj, trebuie indici MINIMI de construire în zonele cu tramvai și troleibuz”
Într-o perioadă în care tot mai multe voci cer încetinirea/stoparea dezvoltării imobiliare în Cluj-Napoca, arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, vine cu o poziție contrară, dar susținută de argumente de specialitate: acolo unde există infrastructură publică de mobilitate bine dezvoltată, trebuie să construim mai mult, nu mai puțin.
Declarația a fost făcută într-un interviu acordat TVR Cluj, în care Salanță a subliniat o idee revoluționară pentru discursul urbanistic local: introducerea unor indici urbanistici minimi în zonele deservite de tramvai și troleibuz.
„Aici e o discuție pe care lumea nu o înțelege. Diferența dintre trafic rutier și mobilitate, care presupune și mers pe jos, și mers cu bicicleta, și mers cu trotineta, și mers cu mijloace de transport în comun. Mie personal mi se pare că, în zona care este deservită de tramvai – și avem niște zone destul de bune – ar trebui să ai niște indicatori minimi. Astăzi peste tot discutăm de indicatori maximi de construire. Nu. Sunt zone în care, dacă ai infrastructură, inclusiv de transport, de mobilitate, ar trebui să ai niște indicatori minimi, sub care să nu ai voie să construiești.”
Arhitectul-șef pledează pentru valorificarea investițiilor publice deja realizate în transportul în comun – infrastructură și tramvaie noi, cumpărate pe fonduri europene, troleibuze moderne. Acestea ar trebui să atragă o densitate mai mare a locuirii, în locul unei politici de frânare a dezvoltării.
Mesajul transmis de Claudiu Salanță este unul clar: nu interzicem dezvoltarea urbană, ci o orientăm acolo unde orașul poate susține creșterea. Adică în zonele deja echipate cu transport public eficient, unde locuirea colectivă poate funcționa fără a pune presiune pe rețeaua rutieră.











