Ce a înțeles primarul din cererile liceenilor și ce nu
Primarul Emil Boc a anunțat că a pus în dezbatere publică cuantumul burselor școlare pe care municipalitatea intenționează să le acorde începând cu 13 septembrie. Sumele propuse arată că Boc a simțit presiunea societății civile, în special a adolescenților din echipa locală „Școli curate”, care au cerut măriri. Primarul a crescut mai ales bursele de performanță și de ajutor social.
Pe de altă parte, Emil Boc a ignorat solicitarea ca bursa de ajutor social să fie mai mare decât toate celelalte, pentru a preveni astfel abandonul școlar, pentru a sprijini tinerii marginalizați. Această bursă a rămas inferioară bursei de performanță.
Pe de altă parte, numărul elevilor care primesc cea mai mare bursă este redus, 53 în primul semestru din 2020-2021 și 36 în al doilea, în vreme ce beneficiarii burselor de ajutor social au fost în jurul a 4.500.
Iată ce transmiteau liceenii de la „Școli curate” la începutul anului:
“Solicităm Primăriei Cluj-Napoca să adopte o nouă hotărâre de consiliu local pentru aprobarea cuantumului și numărului celor patru tipuri de burselor școlare (performanță, merit, studiu, socială) pentru elevii din municipiul Cluj-Napoca care să fie în valoare de cel puțin: 134,6 lei (10% din salariul minim net pe economie) – bursa de merit; 269,2 lei (20% din salariul minim net pe economie) – bursa de performanță; 336,5 lei (25% din salariul minim net pe economie) – bursa de studiu; 403,8 lei (30% din salariul minim net pe economie) – bursa de ajutor social. Fundamentăm această majorare a burselor școlare în primul rând în baza raportului alternativ privind starea educației în județul Cluj, întocmit în cadrul proiectului Școli Curate, prin intermediul căruia am constatat că la nivelul județului există UAT-uri cu posibilități financiare reduse care au alocat în anii precedenți 2019 și 2021 toate cele patru tipuri de burse școlare, având cuantumuri între 300 și 500 de lei lunar, în acest caz aflându-se primăriile Gherla, Jucu și Luna. Chiar și în lipsa unui cuantum minim național, care să fie garantat direct prin bugetul de stat, aceste primării au acordat burse școlare care să răspundă nevoilor și meritelor elevilor din aceste localități”.
Cifrele prezentate la acel moment de elevii din echipa locală “Școli curate” arătau că, în județul Cluj, în anul 2018, la nivelul ciclului primar și gimnazial, rata de abandon școlar a fost 1,6%, iar la nivelul învățământului liceal, de 2,6%, în timp ce rata abandonului pentru învățământul postliceal și de maiștri a ajuns până la 11,6.
Iată cum au arătat bursele în anul școlar 2020/2021, semestrul I, respectiv semestrul II.
Iată mai jos propunerea Primăriei pentru bursele din anul școlar 2021/2022.