Cât câștigă, de fapt, un curier de la Glovo la Cluj + Care sunt privațiunile: „Suntem hăituiți!”

Autor  Tudor Știrbu   în       10 luni în urmã     13616 Vizualizări.  

V-ați pus vreodată întrebarea: „Cât câștigă curierul care ne aduce mâncarea acasă?”. Și prin ce trece el pentru ca noi să ne simțim bine, îndestulați după aducerea mâncării calde venită cu mașina, cu bicicleta electrică sau nu, chiar cu autobuzul? 

Mii de români desfăşoară activitatea de curierat în fiecare zi, iar jobul a cunoscut o adevărată explozie în perioada pandemiei de COVID – 19, după 2020.

Atunci, mulţi români au preferat sau au fost obligați de lege să stea în casă şi să-şi comande diferite lucruri de pe internet, în special mâncare.

Media9 a vorbit cu unul dintre curierii de la Cluj; se numește Florin Rusu, are 50 de ani, a lucrat 20 de ani în Italia ca șofer pe camioane, dar s-a întors acasă, la Cluj. Și spune că nu-i pare rău că a luat decizia asta.

Lucrează la Glovo și își folosește mașina proprie, o Toyota pe GPL. Subliniază că era sătul de munca din Italia și că și-a dorit atât de mult să revină acasă, încât îi era dor și de cei cu care s-a certat :-)).

Interviul cu Florin Rusu a fost realizat într-o benzinărie din cartierul Mănăștur, înainte ca el să plece la muncă.

Media9: De când ai început jobul ăsta?

Florin Rusu: Din 2021, odată cu pandemia.

Media9: Și ce lucrai înainte?

Am fost șofer pe TIR în Italia. Aproape 20 de ani: din 2000 până în 2018. Iar după ce m-am întors, am făcut de toate. Am lucrat și pe șantier, și pe microbuze.

Media9: Dar de ce-ai revenit în țară, după atâția ani lucrați în Italia? Te-ai săturat de lucrul de afară?

Mi-a fost foarte dor de țară. Sincer, mi-a fost dor și de cei cu care mă certasem înainte, și de cei cu care mă mai băteam.

Media9: Și acum, cum îți merge? Ești curier, le aduci mâncare caldă oamenilor.

Este greu, foarte greu. Poliția locală nu te înțelege. Vorbesc de parcări. Ei, cei din Poliția locală, nu te înțeleg. Dacă te-ai oprit în Piața Mihai Viteazu, să zicem, trebuie să te „lipești” ori pe stânga, ori pe dreapta. Nu sunt locuri de parcare. Nu pot lăsa mașina la un kilometru (de cerere – n.r.) și de acolo să vin pe jos cu mâncarea. Nu e deloc reglementată chestia asta și e o mare problemă.

Vă dau un exemplu pe care îl știu foarte bine. Mi s-a întâmplat mie: la 10 seara am parcat lângă Piața Muzeului. Nu era nicio mașină parcată acolo, nu încurcam pe nimeni. Am dat o tură înainte să văd unde pot parca. Am parcat mașina în zona localului „Caro”, iar la întoarcere, nu exagerez, erau vreo 7-8 polițiști locali, călare pe mine.

Poze și toate ălea, să-mi dea amendă. Este un dezastru! E o apă și-un pământ, iar curierii sunt hăituiți de Poliția locală! Dar sunt mulți polițiști și jandarmi care fac jobul ăsta. A doua meserie. Am văzut jandarmi din Grigorescu care fac jobul ăsta. Ei stau de pază acolo și nu fac nimic toată ziua. Sunt odihniți, iar după ce ies din munca lor, fac 5 ore meseria asta.

Media9: E un job primitor să fii curier?

Ce e bine la meseria asta este că poți să-ți iei câte ore vrei să lucrezi pe zi. Dacă vrei 10 ore, lucrezi 10 ore. Dacă vrei trei ore, lucrezi trei ore. Intri în aplicație, o deschizi și îți iei orarul. Totul e flexibil. Anume: dacă vreau să anulez două zile că am anumite probleme, de sănătate sau altceva, o pot face fără nicio problemă. În plus, nu-ți trebuie o calificare anume să ajungi aici. Sunt tineri de 18-20-25 de ani care fac jobul ăsta, chiar și studenți, dar și oameni în vârstă, de 60 de ani și peste.

Media9: Cât câștigi pe zi? Sau într-o lună, nu știu cum se contabilzează asta.

Dacă lucrezi 10 ore pe zi, poți face 20-25 sau chiar 30 de livrări pe zi. Au fost zile când am făcut peste 30 de livrări pe zi, iar atunci se dau și bonusuri frumoase. De exemplu, la 60 de livrări primim 300 de lei bonus.

Media9: Și la final, cât înseamnă asta?

Fără să pun cheltuielile pe benzină, ulei, frână și celelalte taxe și impozite, ca idee, într-o săptămână am făcut 3.600 de lei. Asta a fost la sfârșitul anului trecut. Dar de aici trebuie scoase cheltuielile pe taxa de aplicație, impozite. Hai să zicem că rămâi cu 3.000 în „mână”. Dar asta nu se întâmplă de fiecare dată, pentru că s-ar putea ca într-o săptămână să n-ai atât de multe comenzi. Sau să nu lucrezi 10 ore. De exemplu, ieri am făcut 265 de lei, iar alaltăieri, 230 de lei.

Media9: Dar e hămăleală? În sensul că se lucrează greu, la asta mă refer.

Nu trebuie să ai 4-5 facultăți, dar trebuie să fii aprig.

Media9: Și oamenii cum se comportă cu voi, livratorii de mâncare? Vă înțeleg? Vă dau, la final, un ban în plus?

Unora le place de tine că le-ai adus mâncarea caldă și-ți dau mai mult decât au comandat. Adică au comandat de 15 lei, dar îți dau 30. Dar sunt alții care îți cer și 50 de bani rest. Oricum, ăsta e un job care s-a înființat în pandemie. Meseria asta a fost o „gură de aer” și pentru studenți, și pentru persoanele în vârstă, chiar de 60 – 70 de ani. În caz că nu te mai primește nicio firmă.

În Cluj-Napoca activează astăzi câteva sute de curieri de la trei mari companii: Glovo, Tazz și Bringo.

 

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.