Cartierul unde se vor “intersecta” metroul și centura. Cel mai înalt bloc va avea 8 etaje

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     6459 Vizualizări.  

Joi este dezbaterea publică pentru cartierul Sopor, prima structură urbană de asemenea dimensiuni – 250 de hectare – care se edifică planificat, de la zero, în ultimii 30 de ani, la Cluj. Este de dimensiunea Mănășturului, obișnuiește să spună primarul Emil Boc. Noul cartier a fost elaborat în urma unui concurs de soluții, câștigat de echipa clujeană de urbaniști coordonată de Vlad Sebastian Rusu și Octav Olănescu. Cum spuneam, joi este dezbatere publică pentru obținerea acordului de mediu, așa că toate datele existente sunt pe masă.

Ce este foarte interesant este că, în acest nou cartier, se vor “intersecta” metroul și centura metropolitană. Am pus ghilemele pentru că, evident, un proiect este subteran, celălalt suprateran; pe de altă parte, șantierele se vor „ciocni” unul de altul.

Ce se știe în acest moment, despre cartierul Sopor. Că va avea clădiri de la case cu parter și etaj la office-uri și blocuri cu parter și opt etaje. Trecând, sigur, prin imobile P+2, P+4 și P+6. Birourile au fost organizate în zona dinspre Parcul Est. Cea mai înaltă dintre clădiri nu va putea depăși 35 de metri înălțime. “Având în vedere că nu este plan de autorizare construire, ci doar de reglementare urbanistică, nu se poate încă estima exact numărul de clădiri”, a explicat Octav Olănescu, pentru Media9.

Arhitecții au gândit șase “insule” urbane, fiecare cu câte o zonă educațională – creșă, grădiniță, școală. Cu zonele verzi au fost chiar mai generoși; sunt opt scuare verzi și două struxturi de tip “parc liniar”, care au menirea să conecteze spațiile verzi și locurile de joacă pentru copii, să ofere posibilitatea unor culoare velo și piste de alergare.

Dacă ne referim la dimensiuni, iată un tabel cu bilanțul teritorial existent, respectiv cu cel propus:

Sunt două stații de metrou propuse, iar la capătul cartierului va fi amenajat depoul de metrouri; inițial, acesta era prevăzut în Florești, dar comuna de lângă Cluj va fi conectată cu tren subteran abia în a doua etapă a proiectului. 

În ceea ce privește centura metropolitană, soporenii vor avea propriul nod de centură și un drum de legătură de dimensiunea unui bulevard, dar, atenție, au fost prevăzute pasarele pentru trei traversări pietonale și una auto, peste viitoarea șosea rapidă. 

Dacă blocurile se vor construi de către privați, pentru că terenurile sunt private, este de văzut cum va rezolva Primăria probleme spațiului public. Cel mai probabil, va apela la exproprieri. Dar, poate, dezbaterea de joi ne va lămuri.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.