Când vom avea centura metropolitană. Boc îi contrazice pe toți

Autor  Ionel Lespuc   în       5 years în urmã  

Centura metropolitană este proiectul major al Clujului pentru următorii ani. Asta deși licitațiile vor fi organizate de CNAIR, iar banii ar urma să vină din fonduri europene. Există însă un semn de întrebare despre momentul când ar urma să fie finalizată.

Media9 i-a citat pe proiectanți, care spun că lucrările ar urma să înceapă în 2022 și vor dura cel puțin trei ani și jumătate. Prin 2026 cred ei că am putea circula pe TR 35.

Totuși, Emil Boc o ține pe a lui: că trebuie să fie terminată în 2023. “Noi vom pune studiul de fezabilitate și autorizația de mediu până la finalul anului, pe masa Ministerului Transporturilor. În 2023 se încheie actualul exercițiu financiar al Uniunii Europene, până atunci trebuie absorbite fondurile europene. Proiectanții pot să zică orice”, a spus primarul într-o conferință de presă. Ar fi frumos, dar Boc bravează sau îi ia pe toți la jumătate de preț.

Media9 a discutat luna trecută cu ministrul Transporturilor, Lucian Bode (AICI). Deși este dornic să pună pe roate acest proiect, Bode are ceasul reglat la fix cu al proiectanților de la EPMC Consulting. Iată mai jos calendarul pe care l-a furnizat ministrul pentru publicația noastră.

  • noiembrie 2020 – se definitivează soluțiile tehnice, inclusiv studiile de coexistență pentru rețele
  • decembrie 2020 – finalizare PUZ, cu obținere de hotărâre de Consiliu Local
  • martie 2021 – obținere acord de mediu
  • aprilie 2021 – predare studiul de fezabilitate final
  • mai 2021 – avizare studiu de fezabilitate de guvern
  • iunie 2021 – hotărâre de guvern privind indicatorii tehnico-economici
  • iulie 2021 – elaborare documentație pentru licitație de proiectare și execuție
  • noiembrie 2021 – licitație, 4 luni
  • decembrie 2021 – semnare contract
  • iulie 2022 – elaborare proiect tehnic, 8 luni
  • februarie 2026 – estimare finalizare proiect

Bode spune și că sursa de finanțare nu e POR sau POIM, ci Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), unde România se poate baza pe 33 de miliarde de euro. Sunt acolo și bani pentru metroul clujean. 🙂

Să fie clar! Meritul lui Emil Boc pentru realizarea centurii este esențial. A inclus centura de unul singur în masterplanul general de transport, invitând o întreagă comisie a Parlamentului European la Cluj, și-a asumat achiziția studiului de fezabilitate, în condițiile în care CNAIR a tras chiulul, a pus toate instituțiile deconcentrate la aceeași masă, pentru a se putea obține avizele mai rapid. Îi vom spune “Centura lui Boc”. Dar abia din 2026, oricât ne-am dori-o (și am avea nevoie de ea) mult mai devreme. Ba chiar și data aceasta este puțin prea optimistă pentru ritmul în care se construiește infrastructură rutieră în România.

About