Blocaj urbanistic prelungit până în 2028! Emil Boc anunță o falsă „relaxare”

Autor  I Lespuc   în       1 orã în urmã  

Primarul Emil Boc a anunțat joi noile măsuri privind avizarea dezvoltărilor imobiliare din Cluj-Napoca, după analiza realizată în comisia de circulație rutieră. Edilul promisese în septembrie că în această lună se va decide dacă arterele supraîncărcate vor fi deblocate urbanistic. Concluzia anunțată astăzi este că blocajul se prelungește până la 30 iunie 2028. Pentru dezvoltatorii și proprietarii ale căror proiecte sunt amânate de ani de zile, vestea echivalează cu încă doi ani de incertitudine.

Motivul pentru care se înlocuiște 2026 cu 2028 este eșecul administrației de a construi centura metropolitană.

Sunt mai multe artere unde, din cauza traficului saturat, nu s-a mai putut construi deloc în ultimii ani: Brâncuși, Bună Ziua, Frunzișului, dar și alte zone unde capacitatea rețelei rutiere a depășit 100%. Din punct de vedere urbanistic, aceste străzi erau blocate până în 2026. Boc a anunțat astăzi că termenul se prelungește până la 30 iunie 2028, pentru ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri sau proiecte turistice. Singurele excepții: se pot autoriza lucrările la rețele edilitare și străzi.

Pentru zona rezidențială și comercială, pe aceleași străzi saturate, se va aplica un regim intermediar: proiectele se pot aviza doar pentru 30% din locurile de parcare, restul urmând să fie autorizate după 2028, cu studii de trafic actualizate.

Primarul a anunțat totuși câteva relaxări, aplicabile proiectelor cu impact redus.

Nu se vor mai cere studii de trafic pentru imobile:

  • cu cel mult 8 locuri de parcare pentru proiectele situate pe străzile cu o bandă pe sens;
  • cu cel mult 16 locuri de parcare pe străzile cu două benzi pe sens;

Condiția: strada de acces să aibă lățimea necesară pentru circulație pe ambele sensuri și trotuare.

„Să nu creăm ghettouri”, a spus Boc, explicând că anumite dezvoltări mici nu justifică un studiu complex, atâta timp cât nu afectează major traficul.

Pentru străzile aflate în pragul saturării, se introduc următoarele măsuri:

  • 90–95% grad de încărcare: reducere cu 15% a numărului de locuri de parcare;
  • 95–99% grad de încărcare: reducere cu 20% a numărului de locuri de parcare.

Măsura vizează ansamblurile rezidențiale, birouri și turism.

„Aceste măsuri au caracter general obligatoriu. Reprezintă o relaxare ușoară și o ordine necesară pentru a menține calitatea vieții în Cluj”, a declarat Emil Boc.

Pentru dezvoltatorii blocați de ani de zile, însă, prelungirea termenului până în 2028 înseamnă practic înghețarea proiectelor pentru încă două sezoane de construcții.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.