Autostrăzile electorale. Proiectele cu cele mai mari suplimentări de buget în 2024
În 2024, bugetele pentru construcția a nouă proiecte de autostradă și drum expres din România au fost majorate cu aproape 6 miliarde de lei, potrivit datelor furnizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Suplimentările spectaculoase, de la un buget inițial de 4,15 miliarde de lei la peste 10 miliarde de lei, evidențiază o evidentă dorință de a accelera proiectele de infrastructură într-un an crucial din punct de vedere electoral.
Topul proiectelor cu cele mai mari suplimentări de buget
Cel mai semnificativ avans bugetar a fost înregistrat pe A0 Sud – Autostrada de Centură a Bucureștiului. Bugetul acestui proiect a fost majorat cu 1,76 miliarde de lei, ajungând la peste 2,2 miliarde de lei. Loturile 1 și 2, construite de turcii de la Alsim Alarko, au fost deja date în trafic, iar lotul 3, construit de grecii de la Aktor, a beneficiat de alocări suplimentare pentru finalizare.
Pe locurile următoare în topul suplimentărilor se află două proiecte cruciale: A7 Buzău – Focșani și A1 Sibiu – Pitești. Pentru A7, construită de UMB, bugetul a fost crescut cu 1,13 miliarde de lei, cu promisiunea că acest tronson al Autostrăzii Moldovei va fi finalizat integral în acest an. La rândul său, A1 Sibiu – Pitești, care reprezintă o legătură vitală între Transilvania și sudul țării, a beneficiat de o majorare de 1,07 miliarde de lei, atingând un buget actualizat de 2,2 miliarde de lei.
Drumul Expres Craiova – Pitești, alt proiect strategic, a primit o suplimentare de 1 miliard de lei. Pe acest tronson mai sunt în execuție lucrările pe segmentele gestionate de Ozaltin și UMB.
Un an electoral, o infrastructură prioritizată
Nu putem ignora contextul politic al acestor alocări suplimentare. Anul 2024 este un an electoral. Accelerațiile evidente în lucrările de infrastructură par să fie strâns legate de nevoia guvernanților de a livra rezultate palpabile pentru a câștiga încrederea electoratului.
Sectoarele prioritizate coincid cu regiunile care au fost subiectul unor promisiuni politice repetate. Autostrada A7, spre exemplu, este esențială pentru Moldova, o zonă istoric marginalizată din punct de vedere al infrastructurii. A1 Sibiu – Pitești și A0 Sud au fost frecvent menționate în discursurile guvernanților ca piloni ai conectivității naționale, iar accelerarea lor are un impact direct asupra percepției publice.
Progrese reale sau măsuri temporare?
Deși suplimentările de buget și mobilizarea pe șantiere sunt binevenite, întrebarea rămâne: vor putea autoritățile să mențină acest ritm și după alegeri? În trecut, multe proiecte ambițioase au fost încetinite sau abandonate odată ce presiunile politice au scăzut.
Pentru România, investițiile în infrastructură rutieră sunt mai mult decât o promisiune electorală – ele reprezintă cheia conectivității, creșterii economice și atragerii de investiții. Suplimentările bugetare din 2024 pot fi privite ca un semnal pozitiv, dar succesul acestor proiecte depinde de continuitatea eforturilor și de o planificare strategică pe termen lung, care să depășească ciclurile electorale.