AUTOSTRADA TRANSILVANIA. În ce stadiu se află acum tronsonul care include tunelul Meseș
Autostrada Transilvania (A3), care trebuie să facă legătura între București și ieșirea spre Ungaria prin Borș, se-mpiedică încă de la începerea licitațiilor.
Asociația Pro Infrastructură a explicat, într-o postare pe Facebok, în ce stadiu se află acum una dintre cele mai grele lucrări din Autostrada Transilvania. Este vorba de lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care cuprinde și tunelul de aproape 3 kilometri pe sub Meseș.
41
de kilometri are secțiunea Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care cuprinde și tunelul pe sub Meseș de 2,9 km.
„Alba-neagra cu autostrada. CNAIR pare-se că face pierdută cea mai grea bucată din Autostrada A3, cei 41 de kilometri pe ruta Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, după aproape doi ani de la startul licitației!
Pentru că loturile din dealurile transilvănene nu erau suficient de dificile, CNAIR a luat două decizii <deștepte> ca să creeze un proiect-mamut frate cu imposibilul.
Prima, a alipit două subsecțiuni (Poarta Sălajului-Zalău și Zalău – Nușfalău) și a pus și tunelul Meseș în același pachet, adică 2,9 kilometri de tunel forat cu două galerii, cel mai lung din țară, deci 41 km în total. Dar banii? Valoarea estimată de 3,93 miliarde lei fără TVA (vreo 800 milioane euro) poate părea exorbitantă, dar nu este, mai ales în contextul scumpirii masive a materialelor de construcții.
A doua, a scos din joben procedura de achiziție cu precalificare. O idee bună în teorie, dar practica românească ne omoară și dublează pe alocuri birocrația, având două runde de evaluare – prima a candidaturilor și a doua a ofertelor, cu tot tacâmul: termene depunere amânate succesiv și contestații la fiecare pas.
Rezultatul? Catastrofă. Licitație lansată în 18.11.2020 cu 12 candidaturi depuse în 19.02.2021 care au fost evaluate de CNAIR în „doar” 15 luni, selectând abia în mai 2022 cei 6 antreprenori care au fost invitați să depună oferte.
Dar, surpriză. Unul din ei (WeBuild, fost Astaldi) l-a contestat pe un altul (Strabag) și a câștigat definitiv în instanță. Așa că acum mingea e la CNAIR care trebuie să reevalueze candidatura Strabag și să dea din nou lista celor 6 constructori selectați.
Dar, stați. Pentru că au trecut deja 19 luni de la depunerea candidaturilor, multe documente au expirat (caziere, certificate fiscale). Care trebuie reînnoite de cei care vor să meargă mai departe.
Vorbim doar de prima fază a procedurii. A doua, depunerea ofertelor propriu-zise, abia urmează. Primul termen, 02.08.2022, a expirat deja de o lună și jumătate”, au explicat specialiștii de la Pro Infrastructură.
Pe 15 septembrie, conform SEAP, era scadentă evaluarea candidaturilor. ”Însă oficialii CNAIR nu sunt gata cu reevaluarea candidaturii Strabag și nu au emis un nou raport cu antreprenorii invitați să depună ofertele finale. Unii probabil nici nu se vor mai obosi din cauza creșterii prețurilor la materiale”, au transmis, în postarea de pe Facebook, reprezentanții API.