AUTOSTRADA TRANSILVANIA. CNAIR poate semna contractul pentru execuția lotului Chiribiș – Biharia de pe A3. Curtea de Apel a respins contestația Strabag
Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) poate semna contractul pentru execuția lotului Chiribiș – Biharia de pe Autostrada Transilvania, după ce Curtea de Apel București a respins definitiv contestația constructorului austriac Strabag.
Astfel, CNAIR are undă verde pentru semnarea contractului cu asocierea de firme românești formată din societatea bihoreană Precon Transilvania s.r.l. (ca lider de asociere) și Citadina 98 s.a.
28,55
de kilometri este lungimea totală a acestui lot de pe A3.
În august 2023, lotul Chiribiș – Biharia (28,55 kilometri) de pe Autostrada Transilvania (A3) era deblocat prin desemnarea câștigătoarei licitației pentru această secțiune de autostradă. Câștigătoarea contractului de 785 de milioane de lei (fără TVA), cu un termen de realizare de 24 de luni (din care 6 luni proiectare și 18 execuție), a fost desemnată asocierea Precon Transilvania – Citadina 98.
Contestațiile ulterioare au blocat, însă, proiectul finanțat prin PNRR.
CNAIR desemnase asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 drept câștigătoare a licitației pentru finalizarea lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii Transilvania, încă de la începutul lunii iunie 2023. Licitația fusese lansată în august 2022, după ce în luna mai, CNAIR reziliase contractul cu Selina.
Ulterior, decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a fost atacată la Curtea de Apel București, în 7 august 2023, de către asocierea Strabag (ca lider) și Antrepriza de Reparații și Lucrări (ARL) Cluj. Contestația a fost respinsă, vineri, 10 noiembrie, de Curtea de Apel București, printr-o decizie definitivă.
877
milioane de lei reprezintă valoarea totală a contractului pe Chiribiș-Biharia.
Licitația de 877 milioane de lei pentru lotul Chiribiș – Biharia cu o lungime de 28,55 km a fost lansată în august 2022, după ce în mai CNAIR reziliase contractul cu Selina. După rezilierea contractului, Selina a primit certificat negativ și a atacat decizia în instanță. În realitate, Precon ar fi controlată chiar de Beniamin Rus, patronul Selina, potrivit presei din Bihor.
„De la momentul semnării contractului, asocierea va avea la dispoziție 24 luni (din care 6 luni pentru perioada de proiectare și 18 luni perioada de executie a lucrărilor) pentru finalizarea celor 28,55 de km ai acestei secțiuni de autostradă”, a transmis, pe 8 iunie, Cristian Pistol, directorul general CNAIR la momentul desemnării asocierii Precon – Citadina drept câștigătoare a licitației pe lotul Chiribiș – Biharia.
de 20
de ani se lucrează pe această porțiune din Autostrada Transilvania.
Secțiunea de autostradă Chiribiș-Biharia a devenit o adevărată epopee, care are aproape 20 de ani. Secțiunea, lăsată nefinalizată de compania americană Bechtel, a ajuns în mâna altor constructori de-a lungul anilor, însă CNAIR a reziliat contractele, apoi a anulat două licitații.
Grupul Selina-Trameco, condus de omul de afaceri bihorean Beniamin Rus, care a lucrat ultima oară pe acest tronson de autostradă, a avut întârzieri uriașe în execuția lucrărilor, iar CNAIR a reziliat contractul.
Secțiunea Chiribiș – Biharia se continuă la vest spre vama Borș 2 cu o porțiune de drum de 5 kilometri Biharia – Borș (deschisă în 2020), iar spre Cluj cu lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, în lungime de 26 de kilometri.