AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Când vom putea circula de la Târgu Mureș – Cluj – Borș neîntrerupt pe autostradă. Opinia realistă a directorului Asociației Pro Infrastructură
La început de an, Media9 îți propune o analiză care îți spune câți kilometri din Autostrada Transilvania sunt dați în circulație, câți sunt în lucru, stadiul lucrărilor, dar și termenele de predare potrivit contractelor.
Harta la zi a autostrăzilor și drumurilor expres din România. Foto: 130km.ro
438
de kilometri este lungimea (aproximativă) a autostrăzii A3 București – Cluj – Borș.
Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov – Borș) face legătura dintre București și ieșirea spre Ungaria prin Borș. Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii A3, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.
Stadiul de execuție Autostrada A3 București – Cluj Napoca – Borș
- în exploatare: 46%;
- în execuție: 22%;
- planificată: 32%.
Previziuni: vom putea circula neîntrerupt de la Târgu – Mureș la Borș pe autostradă în… 2032
Subiectul acestui articol se referă la stadiul lucrărilor pe loturile de pe Autostrada Transilvania și nu pe toată autostrada A3. Iar pentru asta, am discutat cu directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea (foto jos), care are o expertiză excelentă în domeniu.
Potrivit acestuia, am putea călători neîntrerupt pe autostradă de la Târgu Mureș la Poarta Sălajului la finele anului 2026, iar din 2032 de la Târgu Mureș la Borș. Sigur, termenele sunt aproximative, nici optimiste, nici pesimiste, dar pentru atingerea lor trebuie să ținem cont de mai mulți factori: să fie bani pentru lucrări, politicul să dorească în continuare să investească în Autostrada Transilvania, să nu existe dezastre din punct de vedere meteorologic și, nu în ultimul rând, războiul din Ucraina să nu se extindă în zona țării noastre.
Tronsonul Târgu Mureș – Gilău – Nădășelu (113 kilometri) – deschis circulației
Așadar, plecăm în excursia noastră virtuală de la Târgu Mureș spre granița cu Ungaria (la Borș, județul Bihor). Lungimea Autostrăzii Transilvania, de la Târgu Mureș la Borș este de aproximativ 270 de kilometri. Tronsonul Târgu Mureș – Gilău – Nădășelu (jud. Cluj, în lungime de 113 kilometri) este deschis integral circulației. În decembrie 2023 a fost dat în trafic „ciotul” de 15,7 kilometri Chețani – Câmpia Turzii, până atunci veriga lipsă între Târgu Mureș – Cluj direct pe autostradă.
Tronsonul Gilău – Borș (166,52 kilometri)
Tronsonul este împărțit în trei secțiuni:
- Secțiunea 3A Gilău (Cluj-Napoca Vest) – Mihăiești (26,27 km);
- Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău (aproximativ 76 km);
- Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 km).
- Pe lotul Nădășelu – Zimbor (30,06 km), stadiul fizic al lucrărilor înregistrat în luna noiembrie 2024 (ultimele date oficiale – n.r.) este de 81,6%, cu 3,3 % mai mult decât în octombrie 2024. Constructorul pe acest lot este Spedition UMB. Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie construite de către antreprenorul turc Ozaltin.
„Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor, lucrările nu vor fi gata anul acesta. Asta pentru că UMB e prin altă parte și alta că aici avem aceste ‘găuri’ (viaductele de la Nădășelu și Topa Mică – n.r.) din cauza cărora nu s-ar putea circula. De la Zimbor la Poarta Sălajului, lucrările ar putea fi gata anul acesta doar dacă UMB dorește și se concentrează pe treaba asta. Cei de la UMB au cerut extensii de termene până în 2026 și pe Nădășelu – Zimbor, și pe Zimbor – Poarta Sălajului. E adevărat, s-au întrecut pe sine pe alte șantiere din țară, dar cu ce preț? Aceste șantiere (Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului – n.r.) au fost sacrificate de UMB. Ăsta este adevărul: UMB este și înger, și demon. În cazul de față, nu văd niciun motiv de extensie al termenelor”, a declarat, pentru Media9, directorul executiv al API.
- Pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km), stadiul fizic este de 65,3%, cu 2,38% mai mult decât în luna precedentă (62,92%). Trebuie subliniat că lucrările pe Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului sunt finanțate prin PNRR, iar termenul de finalizare era iunie 2025. Însă, la cererea constructorului UMB, termenele au fost extinse pentru iulie 2026, respectiv decembrie 2026.
„E posibil, dar nu pot fi sigur, ca lucrările de pe Zimbor – Poarta Sălajului să fie gata în toamna acestui an. Nodul de la Românași este câștigat tot de UMB și, cu niște resurse, ar putea fi inaugurat și el în toamnă. Și asta s-ar putea întâmpla. Dar e greu de prezis acum, pentru că nu știm pe ce șantiere se vor concentra cei de la UMB”, a explicat Ionuț Ciurea.
- Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include și tunelul Meseș (cu o lungime de 2,7 kilometri și două galerii) are constructor desemnat de CNAIR de pe 1 noiembrie 2024: asocierea condusă de turcii de la Makyol. Însă alți doi competitori, WeBuild (Italia) și Mapa (Turcia), au contestat evaluarea CNAIR la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). Cele două contestații încă n-au fost soluționate. „Lotul Meseș” este cel mai scump lot de pe autostrăzile din România (max. 8,8 miliarde de lei) și are o durată de proiectare + execuție de 78 de luni (6 ani și jumătate).
„Pe această secțiune suntem în contestație. CNSC ar fi trebuit să dea o decizie în decembrie 2024. Probabil că documentația din spatele contestației e foarte stufoasă. CNSC n-are un termen, dar în mod normal trebuie să ia o decizie într-un termen de 30-60 de zile de la data depunerii contestației. Ne așteptăm ca până la sfârșitul lunii ianuarie să emită o hotărâre în primă instanță. Dacă CNSC admite contestația, e cu cântec: se reevaluează ofertele. (…) Dacă CNSC admite chiar și parțial contestația WeBuild, și sunt șanse din sursele noastre, se reevaluează ofertele. Și asta înseamnă timp. Dar concluzia este următoarea: dacă anul acesta se semnează ‘Lotul Meseș’, indiferent cu cine, cu Makyol sau cu WeBuild, e un scenariu super-optimist. Scenariul extraordinar de optimist ar fi ca CNSC să respingă complet contestația și CNAIR să semneze cu Makyol. Deci, cheia e la CNSC. În plus, nu sunt bani pentru toate proiectele mari de infrastructură rutieră. E o concurență foarte mare pe piață. Sunt lansate proiecte de 25 de miliarde de euro, iar spațiul pe Programul Transport, pe rutier, este de 5,5 miliarde de euro. Sunt cam de 5 ori mai multe proiecte ca valoare decât alocarea bugetară. Nu există niciun motiv să se urgenteze licitațiile actuale, decât cele care trebuie să fie. Dar dacă ne referim la scenariul super-optimist, și ar semna cu Webuild, care e un constructor foarte serios, în 6-7 ani e posibil ca lucrările la acest lot să fie finalizate. Asta ar însemna ca în 2032 să putem circula neîntrerupt de la Târgu Mureș la Borș”, a declarat Ionuț Ciurea.
- În 2025, antreprenorul român Construcții Erbașu va începe lucrările la primul său lot de autostradă: Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km), care include și viaductul peste lacul de la Barcău. Acum se lucrează la proiectul tehnic. Pentru finalizarea construcției celor 26,35 km, antreprenorul român Construcții Erbașu are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări). Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin PT) a fost semnat în luna noiembrie 2023. Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vor construi inclusiv 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte. Termenul de deschidere, conform contractului: 2025 (imposibil de realizat, din moment ce constructorul nu s-a apucat efectiv de lucrări; probabil că antreprenorul român va cere o extensie a termenului de cel puțin un an- n.r.).
„La categoria ‘Minuni’, îi avem pe cei de la Erbașu de pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș. Termenul de execuție pe cei 26,35 km este de 18 luni și încă n-au autorizație de construire. Un efort excepțional este posibil dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute și complicații care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu, atenție, 20 de ani și jumătate”, a explicat directorul executiv al API.
- Lucrările pe tronsonul Chiribiș – Biharia vor începe din mai 2025, cu proiectarea care va fi făcută de asocierea dintre Precon Transilvania (lider) și Citadina ’98 Galați. Realizarea segmentului de 28,55 de kilometri Chiribiș – Biharia, de pe A3, a fost blocată încă din toamna anului 2023 din cauza contestațiilor. Antreprenorul Precon acuza CNAIR de tergiversarea semnării contractului, în timp ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat vina pe constructor pentru blocaj. Durata contractului este de 24 de luni, cu 6 luni alocate etapei de proiectare și 18 pentru execuție. Vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje. Termenul de deschidere, conform contractului: 2026 (la fel, imposibil de realizat, din moment ce constructorul nu s-a apucat efectiv de lucrări; este foarte probabil și-n acest caz ca antreprenorul român să ceară o extensie a termenului de predare – n.r.).
- La vest, lotul Chiribiș – Biharia se continuă cu cei 5,5 km dați în trafic în 2020 între Biharia și Borș II.
*Viaductele din zonele Nădășelu și Topa Mică pe sectiunile Nădășelu – Mihăiești și Mihăiești – Zimbor (1,99 + 3,48km) vor fi realizate prin contracte separate de asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L., constructor desemnat în martie 2024. Costul lucrărilor: 994,7 milioane de lei fără TVA; termen de proiectare 9 luni, termen de execuție – 18 luni.
„Cele două proiecte nu vor fi gata în acest an. Proiectarea pentru cele două viaducte va fi realizată în primăvara lui 2025, undeva în martie – aprilie. După care trebuie să iasă autorizația de construire, plus acordul de mediu, unde e o întreagă discuție. E posibil ca până în vară, chiar mai târziu, să nu vedem începute lucrările. E greu de estimat când vor începe. Practic, birocrația va întârzia aici startul lucrărilor. E greu de zis când vor fi gata lucrările la aceste viaducte, pentru că nu e presiune pe ele în acest an. Presiunea va fi pe anul viitor, dacă ei nu se apucă de lucru în vara acestui an, pentru că este un proiect prin PNRR și trebuie finalizat până la sfârșitul anului 2026. Dacă va fi gata până la finalul anului viitor, va fi o performanță și pentru statul român, și pentru constructor”, a explicat Ionuț Ciurea.
**Există o procedură de licitație în derulare pentru nodul Românași, care va asigura descărcarea traficului de pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului până la finalizarea secțiunii Poarta Sălajului – Zalău. Constructor este UMB.
Drumul Expres Turda – Dej (DEx4 – care face conexiunea dintre A3 și DN1 în dreptul localității Tureni)
- Lungime: 4,95 kilometri;
- Stadiul fizic: 70% (luna noiembrie 2024);
- Data începerii: 21 august 2023;
- Data finalizării: conform contractului – 17 februarie 2025, dar constructorul a cerut o extensie până în mai – iunie 2025;
- Valoarea lucrărilor: 562.613.000 de lei fără TVA;
- Constructor: asocierea s.c. Dimex 2000 Company s.r.l. (lider) – s.c. Autotehnorom s.r.l. – s.c. OPR Asfalt s.r.l. – s.c. Obras Publicas Y Regadios s.a. – s.c. Con-A Operations s.r.l.
În urmă cu cinci luni, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, își exprimase optimismul vizavi de deschiderea traficului pe Autostrada Transilvania de la Târgu Mureș la Borș. Articolul este mai jos:
UMB, record în 2024
2024 a fost un an al recordurilor pe șantierele de autostrăzi și drumuri expres din România. Au fost deschiși și inaugurați aproape 200 de kilometri, din care jumătate aparțin UMB, cel mai mare constructor de infrastructură rutieră din țară. UMB a arătat că se poate mobiliza exemplar, iar dacă a fost un compromis în detrimentul altor șantiere se va vedea în 2025.