Autobuze fără șofer pentru Cluj. Francezii se luptă între ei
Două companii franceze au înscris oferte la licitația pentru furnizarea de autobuze autonome pentru Cluj-Napoca. Este vorba despre Easy Mile și Navya. Primăria urmează să evalueze ofertele și să desemneze câștigătoarea, care urmează să semneze un contract cadru. Clujul ar urma să primească cel puțin două, cel mult zece autobuze autonome în cadrul acestei tranzacții.
Există puține orașe care au așa ceva, cum ar fi Paris sau Viena, iar în a doua parte a anului trecut s-a introdus experimental în Gjesdal (Norvegia), Helsinki (Finlanda) și Tallinn (Estonia).
Există șanse mari să vedem primul autobuz autonom la Cluj-Napoca încă din 2021. “Dorim să semnăm un acord cadru, iar în funcție de programele de finanțare din fonduri europene să decidem câte autobuze autonome achiziționăm”, a spus Ovidiu Cîmpean (foto), director de dezvoltare în Primărie. Potrivit lui Cîmpean, autobuzele fără șofer ar urma să deservească noua linie 0, cu un traseu conceput prin zona centrală a Clujului.
250.000-300.000
de euro este prețul aproximativ al unui mijloc de transport fără șofer.
Easy Mile este o companie din Toulouse, înființată în 2014. “EZ10-urile noastre funcționează în întreaga lume într-o varietate de spații, inclusiv în orașe, campusuri universitare sau corporative, spitale, parcuri și multe altele. Aceste navete circulă în condiții de siguranță și eficiență într-o gamă largă de medii, inclusiv condiții de trafic variate (drum separat, trafic mixt cu biciclete și pietoni, trafic mixt cu mașini cu viteză redusă etc.) și condiții meteorologice schimbătoare (căldură extremă, zăpadă, ploaie etc)”, se arată pe website-ul companiei.
Navya are sediul central la Lyon și datează tot din 2014. “În oraș sau pe un spațiu privat, naveta autonomă concepută de Navya este o soluție inteligentă, inovatoare, eficientă și curată de mobilitate. Autonom® Shuttle Evo garantează performanțe de transport autonome, precum și o călătorie confortabilă pentru primul și ultimul kilometru, datorită navigării sale blânde. (…) Fără volan și pedale, Autonom® Shuttle Evo folosește sisteme eficiente de ghidare și detectare care combină diverse tipuri de tehnologie avansată. Datele de la senzorii Lidar, camere, GPS RTK, IMU și odometrie sunt îmbinate și interpretate de programe de învățare profundă”, se mândrește compania lyoneză.