Asociația Pro Infrastructură ne mai taie din elan: „DOAR DACĂ se aliniază toate planetele la sfârșit de an vom avea 93,5 kilometri noi de autostradă și drum expres”. Totuși, vom avea o deschidere pe A3

Autor  admin   în       12 luni în urmã     920 Vizualizări.  

România are în prezent 1.008 kilometri de autostradă și drum expres în exploatare, alți 834 de kilometri contractați și încă 95 de kilometri în licitație lucrări, afirmă reprezentanții Asociației Pro Infrastructură (API).

10,8

miliarde euro reprezintă suma totală pentru execuția celor 834 de kilometri contractați.

Potrivit API, suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro la care se mai adăugă alte 2,1 miliarde euro estimate pentru cele 4 proiecte aflate în procedură de achiziție, din care 1,37 miliarde euro pentru lotul cu tunelul Meseș, „perla coroanei”. Prețuri fără TVA.
Constructorii români au 60% din lucrări, urmați de turci, cu 20%, și italieni cu 13%. Constructorii români? „UMB și restul lumii”, adaugă cei de la API. „Cu 53% din lungimea contractată a rețelei și 45% din suma tuturor proiectelor, UMB deține cea mai mare pondere. Dacă îi socotim și pe cei de la Coni, Erbașu și Dimex, vedem că românii au 60% din cei 834 km parafați și 50% din valoarea totală a loturilor”, mai spun reprezentanții API.
Potrivit lor, turcii (Makyol, Alsim Alarko, Mapa – Cengiz, Ozaltin și Nurol) fac 20% din rețeaua aflată în execuție, dar au proiecte foarte grele și scumpe, așa că dețin 25% cotă de piață, valoric. Italienii (WeBuild și Pizzarotti) construiesc aproape 13% din lungime, cu 17% valoric.

Cele două companii de origine austriacă, Strabag și Porr, au 4,6% din rețea și 4,9% valoric. Ceilalți doi antreprenori rămași, grecii de la Aktor și chinezii de la CCECC, au împreună 3,2% din totalul kilometrilor contractați și 2,3% din bani.

Postarea Asociației Pro Infrastructură 
„Toamna se numără… kilometrii de autostradă. Mai jos găsiți cele două tabele cu monitorizarea noastră independentă a autostrăzilor și drumurilor expres aflate în faza de proiectare și execuție, respectiv licitație lucrări, plus cotele de piață ale constructorilor și estimările noastre cu inaugurările pe final de an.
România are momentan 1.008 kilometri de autostradă și drum expres în exploatare, alți 834 km contractați și încă 95 km în licitație lucrări.
Suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro la care adăugăm alte 2,1 miliarde euro estimate pe cele 4 proiecte aflate în procedură de achiziție, din care 1,37 miliarde euro pentru lotul cu Tunelul Meseș, perla coroanei. Prețuri fără TVA.
Constructorii? UMB și restul lumii, cu 53% din lungimea contractată a rețelei și 45% din suma tuturor proiectelor. Dacă îi socotim și pe cei de la Coni, Erbașu și Dimex, vedem că românii au 60% din cei 834 km parafați și 50% din valoarea totală a loturilor.
Turcii (Makyol, Alsim Alarko, Mapa-Cengiz, Ozaltin și Nurol) fac 20% din rețeaua aflată în execuție dar au proiecte foarte grele și scumpe, așa că dețin 25% cotă de piață, valoric. Italienii (WeBuild și Pizzarotti) construiesc aproape 13% din lungime cu 17% valoric.
Cele două companii de origine austriacă, Strabag și Porr, sunt responsabile cu 4,6% din rețea și 4,9% valoric. Ceilalți doi antreprenori rămași, grecii de la Aktor și chinezii de la CCECC, au împreună 3,2% din totalul kilometrilor contractați și 2,3% din bani.
În 2023 am inaugurat până acum 13,55 km pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău pe 21 septembrie. Miercuri, 29.11.2023, se va deschide primul segment din A0 însă doar între nodurile cu DN1 și A3, adică 9,5 km.
Următorul sector cert este tot pe A0, dar pe sud, între DN5 și DN6, probabil că în jur de 10 decembrie, tot aproximativ 10 km.
Șanse foarte bune sunt și pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, un record național: deschidere cu 8 luni și ceva înainte de termen. 15,7 kilometri dar la limită, în perioada 15-20 decembrie.
Deci dacă adunăm loturile certe/cu șanse foarte bune, avem 48,75 kilometri noi de autostradă în 2023, media mediocră a ultimilor 5 ani.
Celelalte două sectoare de drum expres, DEx12 Slatina-Colonești și DEx11 (rebotezat aiurea DEx16) între A3 și Centura Oradea, au șanse 50-50 și le vom vedea inaugurate doar dacă ține vremea și antreprenorii vor trage la maxim pe ultima sută de metri.
Pe cei 31,75 km din DEx12 oficialii CNAIR au tergiversat nepermis o banalitate birocratică la Jitaru și descărcarea provizorie de la Colonești, iar celor de la UMB acest lucru le-a convenit de minune (motiv de extensie de timp), așa că dintr-un tronson pe care-l dădeam sigur la început de 2023 a devenit unul de „Doamne-ajută”!
Pe cei 13 km de drum expres ai legăturii A3-Centura Oradea antreprenorul Strabag are termen martie 2024 și vrea să-i dea în trafic în decembrie, la limită, dar mai are multă treabă de făcut, iar vremea și ultimele livrări necesare pot pune bețe în roate.
Deci DOAR DACĂ se aliniază toate planetele la sfârșit de an vom avea 93,5 kilometri noi de autostradă și drum expres pe care putem circula, plus 10 kilometri de autostradă muzeu pe A0 Nord 2 fiindcă iresponsabilii CNAIR nu au făcut descărcarea provizorie promisă de peste un an”, au transmis reprezentanții API pe contul de Facebook al asociației.

Asociația Pro Infrastructură (API) este cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport (infrastructură rutieră, feroviară, metrou și aviație).

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.