Arhitectul șef al județului le răspunde activiștilor de mediu. „Nu cred că putem să luăm în calcul varianta prin care centura metropolitană nu se realizează”
Proiectul centurii metropolitane a municipiului Cluj-Napoca, aflat în faza de evaluare a ofertei de execuție, stârnește discuții aprinse între autorități și reprezentanți ai societății civile. Cu toate că planul vizează decongestionarea traficului și îmbunătățirea infrastructurii, traseul ales pentru acest proiect major a generat critici, în special din cauza impactului asupra Pădurii Făget, o zonă naturală de mare valoare pentru comunitate.
Arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, a intervenit în acest context, subliniind că amplasarea centurii a fost dictată de constrângerile geografice ale zonei și de nevoia de a minimiza impactul negativ asupra mediului. “Municipiul Cluj-Napoca are o serie de condiționări geografice care nu pot fi ignorate în realizarea unor proiecte de infrastructură majoră”, afirmă Salanță, referindu-se la faptul că centura urmează traseul stabilit încă din 1968, cu ajustări minore pentru legăturile cu Gilău și Baciu.
Proiectul, ce implică parțial traversarea zonei împădurite din sudul orașului, propune realizarea unor tuneluri care să permită reîmpădurirea terenului afectat. “Dacă s-ar amplasa traseul centurii mai la sud sau sud-vest, impactul asupra mediului ar fi chiar mai mare, deoarece lungimea suprapusă cu zona împădurită ar crește”, explică Salanță, adăugând că o deviere a traseului spre nord ar duce la interferențe cu zona rezidențială din Mănăștur.
În pofida acestor explicații tehnice, vocile din societatea civilă și organizațiile de mediu atrag atenția asupra defrișărilor din Pădurea Făget, care vor afecta ecosistemul local. Defrișările sunt inevitabile în contextul realizării proiectului, însă autoritățile dau asigurări că suprafețele afectate vor fi reîmpădurite după finalizarea lucrărilor.
Chiar dacă execuția este prevăzută să înceapă în curând, odată cu finalizarea evaluării ofertei la sfârșitul lunii ianuarie 2024, criticii proiectului susțin că traseul ales ar trebui reevaluat, având în vedere importanța Pădurii Făget pentru locuitorii Clujului. De asemenea, aceștia cer soluții alternative care să reducă impactul ecologic și să protejeze această zonă verde deosebit de importantă.
Claudiu Salanță insistă însă că traseul propus reprezintă soluția optimă în condițiile actuale de dezvoltare urbană. “În condițiile actuale de trafic și dezvoltare ale municipiului nu cred că putem să luăm în calcul varianta prin care această centură nu se realizează”, a subliniat arhitectul șef, subliniind că lipsa unei centuri metropolitane ar agrava și mai mult problemele de trafic din Cluj-Napoca.









