Arhitect celebru, despre secretul unui trafic mai civilizat, la Cluj. „Ideea fixă «hai să lărgim toate străzile, că poate încăpem cu toții deodată pe ele» e de domeniul trecutului”
Cunoscutul arhitect Șerban Țigănaș, decanul Facultății de arhitectură, a vorbit în emisiunea Urbea9, produsă de Media9, despre mobilitatea din Cluj. Despre ceea ce, îndeobște, numim trafic rutier. Țigănaș a explicat că, atunci când ne dorim descongestionarea traficului, toți avem un rol. Adică și administrația locală, dar și șoferii.
„Când vorbim despre trafic, vorbim despre administrație, planificare, măsuri, dar vorbim și despre comportamentul utilizatorilor. Dacă așteptăm să avem un oraș care răspunde la orice cerință de trafic, a tuturor, în orice moment, este o soluție imposibilă”, a spus arhitectul, în emisiunea Urbea9.
În ultimii ani, mai puțin în perioada de vârf a pandemiei, Primăria a încercat să îndemne clujenii să folosească mijloace de transport alternative. Și a elaborat o serie de politici publice: înnoirea parcului de transport public, benzi dedicate, biciclete în regim de sharing, îmbunătățirea zonei pietonale, scumpirea parcărilor din zona centrală, reducerea numărului de benzi. Cu morcovul sau cu bățul a transmis mesajul „lăsați-vă mașinile acasă și veniți în centru cu altceva, transport public, biciclete, trotinete sau pe jos”.
L-am întrebat pe Șerban Țigănaș cum mai poate fi descurajat traficul intens. „Cea mai frumoasă descurajare pe care o poate face administrația este să ne ofere un oraș echilibrat. Un oraș echilibrat este să-ți găsești, în zonele în care locuiești, toate interesele și nevoile, astfel încât să nu trebuiască să călătorești, să faci trafic pentru orice. Și asta înseamnă centre de cartiere, poli educaționali, de comerț și de timp liber în toate cartierele. Ăsta este secretul. Asta înseamnă un oraș multipolar”, a subliniat Țigănaș.
Până la orașul multipolar mai avem de așteptat, așa cum mai avem de așteptat și pentru centura metropolitană. Ce facem până atunci? Una dintre idei este aceea de a nu atrage trafic în zona centrală.
„Know-how-ul începe să existe. Sunt convins că nu mai suntem în epoca aceea în care rămânem perplecși și nu mai știm ce să facem, și avem doar idei fixe, «hai să lărgim toate străzile, că poate încăpem cu toții deodată pe ele». Asta e clar depășită, nici nu mai știu să număr anii. Acum s-a produs acea inversare extraordinară de paradigmă conceptuală. Dacă la începutul anilor 2000 se cerea pentru fiecare construcție, pentru o modernizare de magazin sau mansardare să mai produci locuri de parcare în zona centrală, acum e exact invers. Acum în centru nu te mai lasă să creezi locuri de parcare, care să atragă trafic. E o regulă care a apărut acum câțiva ani și care este absolut logică. E o politică”, a menționat Șerban Țigănaș. Acesta a arătat și importanța unor parcări de tip park&ride, care s-au tot promis, la Cluj, dar nu s-au înfăptuit.
Arhitectul care a proiectat Cluj Arena și BTarena a comentat și frustrarea resimțită de mai mulți șoferi duminică. Atunci, întrucât era un maraton internațional în desfășurare, mai multe străzi au fost închise.
„Oraș înseamnă ca toți cei care locuiesc aici, indiferent de interesele pe care le au, să și le poată găsi, într-o oarecare armonie. Asta înseamnă și să dai de la tine, dar evident și să ai așteptări. Eu cred că povestea cu maratonul de duminică este absolut normală și firească, iar să te revolți pe așa ceva e deplasat. Nu poți să ai pretenția ca orașul să fie perfect pentru tine, indiferent ce vrei tu”, a spus Țigănaș. S-a dat ca exemplu pe sine și a spus că, având în vedere că locuiește lângă un liceu, a învățat să nu plece de acasă sau să se întoarcă fix atunci când părinții aglomerează zona. „Mi-am dat seama că o fi dreptul meu, dar e și dreptul celorlalți. Și dacă ne folosim acest drept cu toții deodată, pentru că așa s-au potrivit niște lucruri, nu ne iese. Nu avem cum. Hai să ne gândim un pic ce facem și ce vrem”, a conchis fostul președinte al Ordinului arhitecților din România.