Anunțul lui Emil Boc: când încep săpăturile pentru metrou
Primarul Emil Boc a oferit un nou detaliu important despre proiectul metroului din Cluj-Napoca – Florești: lucrările de săpături în subteran vor începe în aprilie 2025. Previziunile inițiale, cu „toamna anului 2024” au fost uitate, acum privim cu speranță spre primăvară noului an.
„Lucrările de excavație în zona puțului de lansare a TBM-urilor vor începe în primăvara anului 2025 (aprilie 2025)”, spune Boc.
Săpăturile vor fi realizate cu ajutorul mașinilor TBM („Cartițele”), care vor porni din zona Stației 2 (Teilor) spre Stația Țara Moților. În prezent, lucrările se concentrează pe partea de utilități și organizarea logistică.
Ce presupune proiectul metroului din Cluj
Metroul Cluj-Napoca este cel mai mare și mai scump proiect de infrastructură din istoria orașului. Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în mai 2023, iar lucrările au început în iunie 2024.
Magistrala I va avea o lungime de 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, și este estimat să fie finalizată în anul 2031.
Potrivit informațiilor oficiale, capacitatea maximă a metroului este de 21.600 pasageri pe oră, cu un interval de doar 90 de secunde între trenuri.
„Metroul va elimina gaze cu efect de seră echivalente a jumătate de milion de copaci plantați”, explică primarul.
Traseul metroului
Linia de metrou va începe din Florești și va deservi cartiere importante ale Clujului, precum Mănăștur, Gheorgheni și Sopor, ajungând până în Piața Mărăști. De aici, o ramură va continua spre Bulevardul Muncii, conectând zona industrială și viitorul tren metropolitan.
Într-o etapă ulterioară, traseul va acoperi legătura dintre zonele de locuințe din Florești, Spitalul Regional de Urgență și centrul comercial Vivo, fiind gândit să integreze eficient mobilitatea urbană și metropolitană.
DECLARAȚIE
„Acesta este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie de ultimă generație, fără mecanic (driverless), ceea ce corespunde gradului de automatizare GoA4.”
Emil Boc, primarul Clujului