Amenințați cu “istoria”. Proiectul metroului a rupt orice fire mai legau puterea de opoziție, în două consilii locale
Consiliile locale din Cluj-Napoca și Florești au aprobat luni noi indicatori economici pentru metrou. Așa cum spunea proiectantul, Ionel Oprea, indicatorii tehnici rămân identici, doar costurile cresc cu aproximativ 35%. În deliberative nu a existat însă unanimitatea care să spună “este proiectul comunității, punem cu toții umărul”. La Cluj-Napoca, USR și PSD s-au abținut; la Florești, USR de asemenea s-a abținut de la vot.
Practic, am trecut prin acea intersecție în care puterea și opoziția au ales drumuri diferite. La Cluj-Napoca se mai păstra o oarecare aparență, la Florești se rupsese totul de când USR-iștii s-au opus muzeului. Și apoi nu au știut cum să explice că s-au răzgândit, că ei nu vor de fapt să tragă clapa culturii.
“Istoria va consemna cine ce a făcut pentru metrou”, a spus viceprimarul Dan Tarcea, acuzator. Dacă metroul se va construi, PNL va arăta opoziția cu degetul: «noi am făcut, ei s-au opus interesului comunității». Sigur, este posibilă și o discuție despre acest interes; până la urmă, proiectul a fost asumat de comunitate sau doar de unele persoane, mai mult sau mai puțin vizionare? Vorba arhitectului Șerban Țigănaș: “Dacă a fost un specialist care a propus metroul, aș vrea să îl cunosc”. La finalizarea trenului subteran se vor sculpta statuia specialistului necunoscut care l-a propus și a administratorului foarte cunoscut, Emil Boc, care l-a îmbrățișat.
Faptul că USR și PSD (la Cluj-Napoca, doar prin Anca Ciubăncan) s-au abținut este “călduț”. Transmite rezerve perfect justificate: «Nu mai avem încredere în capacitatea administrativă a Primăriei, dar per ansamblu vrem metrou».
Adevărul este că metroul ar urma să ajungă abia în etapa a doua la Florești. Târziu, mulți dintre noi vom ieși la pensie până atunci. Dar Floreștiului îi trebuie metrou mai mult decât Clujului; dacă se va face, îl va lega concret de municipiu, îl va face parte din el. În câteva minute, ajungi de la Cetatea Fetei la zidul cetății din centrul municipiului. Dacă nu ar fi incluși, floreștenii ar trebui să implore să facă parte din proiect.
Cum spuneam încă din titlu, și reversul e valabil. Dacă se va dovedi un eșec, proiectul metroului va fi bătătorul de covoare pe care USR îl va rupe de capul liberalilor. Sigur, asta nu ar rezolva marea problemă a traficului. Dar na…