Ai un start-up? Cum să accesezi o piață de 14 miliarde de euro
Piaţa achiziţiilor publice, de peste 14 miliarde de lei, poate fi unul dintre primii clienţi „abordaţi” de un antreprenor la început de drum, mai ales că la unele licitaţii nu se cere experienţă şi apar zilnic noi oportunităţi de a câştiga un contract, potrivit lui Sergiu Sava, manager al Licitatia.ro, care monitorizează licitaţiile publice din România şi UE.
„De multe ori, start-up-urile pornesc greu la drum din cauza că sunt la început şi încă nu au clienţi. Cheltuielile sunt mari la început şi până îşi fac o reputaţie şi vin primile încasări durează puţin. (…) Pentru a face rost de clienţii start-up-urile se pot îndrepta şi spre piaţa achiziţiilor publice”, spune Sergiu Sava, citat de zf.ro.
El adaugă că la unele licitaţii se poate oferta rapid, în special la achiziţiile directe sau la licitaţiile care nu cer experienţă. De altfel, licitaţiile sunt publicate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), în Monitorul Oficial sau pe siturile instituțiilor publice şi pot fi urmărite în fiecare zi sau pot fi cumpărate servicii de monitorizare de la un site specializat.
Spre exemplu, în primele opt luni din acest an, doar în zece judeţe au fost publicate anunţuri pentru 20.000 de achiziţii, conform Licitaţia.ro. În ceea ce priveşte numărul de start-up-uri apărute, doar în primele şapte luni din acest an au fost înmatriculate peste 90.000 de persoane fizice şi juridice, conform datelor de la Registrul Comerţului.
„Multe din licitaţiile de la instituţiile publice sau de la organizatorii cer experienţă, dovedirea capacităţii financiare şi tehnologie, ceea ce este greu de obținut de la un start-up. Care ar fi soluţiile? Cea mai simplă ar fi asocierea cu alte firme. O altă soluţie ar fi colaborarea cu firmele ce au câştigat deja licitaţia. Chiar dacă drumul spre piaţa achiziţiilor publice pare anevoios, această piaţă este foarte mare şi nu ar trebui neglijată de firmele ce sunt la început de drum”, susţine Sergiu Sava.