2025, un an record pentru drumuri rapide în România? 300 de kilometri noi în trafic, inclusiv proiecte din zona Clujului

România ar putea înregistra în 2025 un record istoric în construcția de autostrăzi și drumuri expres, cu aproape 300 de kilometri gata pentru a fi dați în trafic, conform datelor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și analizelor oficialilor din Ministerul Transporturilor. Aproximativ două treimi din aceste lucrări ar putea fi livrate de UMB, grupul controlat de Dorinel Umbrărescu, care continuă să fie liderul pieței de infrastructură rutieră.
2024 deține recordul de până acum, cu aproximativ 200 de kilometri dați în circulație.
Focus pe zona Clujului
Unul dintre proiectele importante pentru regiunea Clujului este tronsonul de drum expres Turda – Tureni (DEx4). Această rută, care conectează Autostrada Transilvania (A3) de DN1, ar putea fi finalizată în vara anului 2025, deși termenul contractual inițial era februarie 2025. Lucrările sunt realizate de Dimex 2000 – Con-A și includ 4,5 kilometri de drum expres, poduri și pasaje esențiale pentru fluidizarea traficului în județ.
Deși aparent scurt, acest tronson este vital pentru reducerea aglomerației pe DN1 și crearea unui flux rapid între Turda și Cluj-Napoca.
Din păcate, lucrările la Autostrada Transilvania, ce urmau să se finalizeze în 2024, au fost prelungite până în 2026.
Cele mai mari investiții: Autostrada Moldovei A7
În 2025, cea mai mare parte a kilometrilor noi de autostradă ar putea veni din proiectele de pe Autostrada Moldovei A7, finanțată prin PNRR. Dacă lucrările avansează conform planului, întreaga autostradă Ploiești – Pașcani ar putea fi finalizată, însumând 218 kilometri. Printre inaugurările majore se numără lotul 2 Mizil – Pietroasele și mega-podul peste râul Buzău de pe lotul 1 Buzău – Vadu Pașii, construit de UMB.
Alte proiecte majore care se deschid în 2025
•A1 Sibiu – Pitești, secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș: Construită de Porr, această secțiune include primul tunel veritabil de autostradă din România. Termenul contractual era 2027, dar lucrările ar putea fi finalizate cu mult înainte.
•Autostrada Bucureștiului A0: 25 kilometri din A0 Nord și Sud, care vor contribui la centura de autostradă a Capitalei.
•Drumul Expres Brăila – Galați: 11 kilometri care vor conecta rapid cele două orașe.