Zorilor, ți se pregătește troleibuz. Ce laudă și ce critică PMUD la transportul public
Planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD) pentru zona metropolitană a Clujului a fost pus vineri în dezbatere publică. Așa cum știți, Media9 a publicat în exclusivitate, acum aproape două luni, o serie de articole care tratează noul PMUD – găsiți AICI. Vă propunem să reluăm discuția de unde am lăsat-o în septembrie, întrucât miza acestui plan este uriașă. PMUD este un instrument strategic în baza căruia Clujul va putea atrage fonduri europene. Practic, el oferă o direcție de urmat pe termen mediu, 2021-2027, și lung, până în 2035.
Planul este realizat de compania Civitta. Inițiată ca o alianță a firmelor de consultanță din statele baltice, cu sediul în Estonia, Civitta se prezintă acum drept cea mai importantă companie de consultanță de management din Europa Centrală și de Est. Specialiștii baltici operează în peste 40 de țări din Europa, Asia și America, având peste 10.000 de proiecte finalizate.
Iată felul în care au analizat specialiștii de la Civitta transportul public din Cluj-Napoca și zona metropolitană.
Ce laudă PMUD.
- CONECTIVITATE BUNĂ CU CARTIERELE MARI. “Asigură o capacitate mare de transport și leagă cartierele cele mai dense (Mănăștur, Mărăști, Gheorgheni și Gara) de zona centrală. Actuala rețea de transport public local deservește cu bine cele mai dense zone ale municipiului Cluj-Napoca”.
- CONFORT. “Primăria a investit constant în înnoirea flotei de autobuze, tramvaie și troleibuze astfel încât confortul asigurat de aceste mijloace de transport în comun să fie unul cât mai ridicat”.
Ce critică PMUD.
- FĂRĂ NODURI MULTIMODALE. “În lipsa unor noduri intermodale la marginea orașului, transportul public metropolitan și județean pătrunde până aproape de zona centrală Piața Cipariu / Gara CFR și se suprapune peste liniile de transport public local”.
- DESERVIRE PRECARĂ A CARTIERELOR NOI. “Deservirea este precară doar în zonele de expansiune dezvoltate recent precum: Bună Ziua (parțial), Sopor, Dâmbul Rotund (partea de nord) sau Iris. Deservirea precară a acestor zone este cauzată de o densitate încă redusă a populației și a locurilor de muncă dar și de lipsa unei trame stradale bine configurate care să permită integrarea unor linii de transport public”.
- FĂRĂ TROLEIBUZ ÎN ZORILOR. “Zorilor nu este deservit de troleu sau tramvai, deși declivitatea pe care acesta este construit îl face foarte pretabil pentru o linie de troleibuz”.
- LINII CARE SE OPRESC ÎN CENTRU. “Majoritatea liniilor se opresc în zona centrală sau la gară și nu își continuă parcursul către celelalte cartiere. Această problemă este vizibilă mai ales pe relația nord-sud (Bună Ziua – Bulgaria / Muncii) dar și pe alte legături cum ar fi Dâmbul Rotund – Gheorgheni. De asemenea, apar suprapuneri de linii (parțiale sau totale) cum ar fi liniile 4, 5 și 8 / 6 și 7”.
Planul de mobilitate metropolitan recomandă extinderea rețelei de troleibuz pe următoarele trasee:
- Muncii (CUG) – Emerson
- Aeroport – Apahida
- Gară – Baciu
- Centru – Zorilor
- Grădini Mănăștur – Bucium/Vivo
- Liviu Rebreanu/Aleea Băișoara – Pasaj Mărăști
PMUD se află în consultare publică până în 5 noiembrie.