Uriașul parc industrial propus pe 10 hectare a primit aviz favorabil de la urbaniști, dar cu unele recomandări
Membrii Comisiei tehnice de urbanism din cadrul Consiliului Județean Cluj au avizat favorabil, în ședința de miercuri, 24 iulie, proiectul care prevede construcția unui parc industrial cu 52 de hale modulare, propus pe o suprafață de aproape 100.000 de metri pătrați (aprox. 10 hectare). Parcul urmează să fie construit pe terenul fostei ferme „Avicola” din localitatea Gilău, cu acces din E60, prin strada Căpâlna (fostă Nurcăriei).
99.920,33
de metri pătrați reprezintă suprafața totală studiată și este formată din 11 parcele.
Proiectul a fost prezentat în ședința CTATU de către arh. Ciprian Șimon, de la biroul Multi Serv Evolution, proiectantul lucrării. Acesta a spus că beneficiarii investiției doresc schimbarea destinației terenului din „zonă de locuințe individuale” în „zonă industrială”, în vederea construirii de hale cu profil industrial și depozitare, mai ales că în partea de est a amplasamentului studiat sunt, la fel, hale industriale. Șimon le-a prezentat membrilor CTATU și deciziile prin care Primăria Gilău era de acord cu schimbarea destinației în „zonă industrială”.
Arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, a făcut un calcul referitor la numărul autovehiculelor (mașini mici, ale angajaților) și autocamioane pentru viitorul parc industrial. El a pus o medie de 8 angajați pentru fiecare hală, rezultând un total de aproximativ 400 de persoane care vor lucra aici.
„400 de persoane înseamnă în jur de 400 de mașini. Și aici n-am inclus camioanele care vor lucra pentru parc. Pe unde vor circula toate aceste autovehicule?”, s-a interesat Claudiu Salanță.
Arh. Ciprian Șimon a explicat că angajații vor intra cu mașinile în parc de pe DN1 (aflat la nordul amplasamentului studiat), iar camioanele pe strada Nurcăriei (situată în partea de sud a viitorului parc industrial).
Arhitectul șef al județului a intervenit și a spus că traficul creat în fiecare dimineață și seara de cele 400 de mașini le-ar crea un disconfort uriaș riveranilor și a propus alte două soluții despre care vom vorbi imediat.
În discuții a intervenit un localnic din Gilău, Daniel Dubău, care conduce o asociație locală numită GilVest. Dubău le-a spus membrilor din Comisia tehnică de urbanism că el și alte 5 proprietăți se învecinează cu terenul pe care urmează să fie construit viitorul parc industrial (proprietățile se află în partea de sud-vest a amplasamentului). Și că din acest motiv nu este de acord cu construcția parcului. „Vă dați seama ce înseamnă poluarea sonoră și vizuală pe care le fac 52 de hale cu 400 de angajați? Nu sunt de acord cu acest proiect!”, a transmis Daniel Dubău.
La rândul său, arh. Ciprian Șimon i-a spus localnicului din Gilău că tocmai din acest motiv, în zona în care parcul se va învecina cu cele șase proprietăți, va fi realizată o zonă-tampon care cuprinde spații verzi, servicii și un magazin.
Revenim la soluțiile recomandate de arhitectul șef. Acesta a propus realizarea a două drumuri, ambele situate în partea de nord a amplasamentului studiat. Unul dintre ele este o străduță care duce până în apropierea viitorului parc; de aici, beneficiarii vor trebui să îl continue pe cheltuiala lor. Cel de-al doilea drum propus ar trebui realizat de la zero și se află în zona LEA (linie aeriană de înaltă tensiune). Dar pentru asta, administrația locală din Gilău va trebui să declare drumul de utilitate publică și să facă exproprieri.
Cu aceste recomandări, Alin Tișe, care a condus ședința CTATU, a propus un aviz favorabil. Au fost patru voturi „pentru”, iar proiectul merge în etapa următoare.
Cine sunt beneficiarii acestei investiții
Întreaga suprafață se află în proprietatea societăților Wohmung Imobiliare s.r.l., Ratspex s.r..l., Finpro Star s.r.l. și Sublime Enterprise s.r.l. Noile parcele vor rămâne în proprietatea beneficiarilor, iar drumurile de acces se estimează că vor trece în proprietate publică.
Terenul studiat este delimitat astfel:
- sud – drum de exploatare, limita intravilanului, proprietăți agricole aflate în extravilan;
- vest – terenuri agricole;
- est – terenuri aparținând fostei ferme Avicola, astăzi în proprietate privată, cu utilizarea atelierelor;
- nord – terenuri agricole.
„Ansamblul de hale propus se va încadra fără dificultate în zonă, deoarece profilul zonei este industrial, cu atât mai mult cu cât destinația ințială a fost industrială, iar în imediata vecinătate există hale de producție și depozitare.
Arhitectura construcțiilor propuse va fi neostentativă, curată și modernă”, se arată în documentație.
52
de hale modulare vor fi construite pe această suprafață de teren.
Conform memoriului explicativ, modul de construire este aerisit, iar regimul de înălțime este redus. Se propune un ansamblu de hale modulare, fiind despărțite între ele prin ziduri antifoc. S-a propus aproximativ de 52 hale, fiecare hală fiind prevazută cu cel puțin 6 locuri de parcare pentru autoturisme mici si 2 locuri de parcare pentru TIR-uri.
CITAT
„Prin realizarea acestui ansamblu industrial de dimensiuni relativ mari, se va crea un parc industrial atrăgător, ce va contribui la dezvoltarea zonei. Investiția va ridica nivelul economic general al zonei prin crearea de locuri de muncă, atragerea operatorilor economici și prin crearea de oportunități de dezvoltare a tuturor activităților industriale din zonă”.
Fragment din documentația proiectului.
Conform proiectantului, costurile suportate de către investitor sunt cele privind realizarea construcțiilor, pentru refacerea infrastructurii afectate de şantier şi cele privind asigurarea cu utilităţi a ansamblului.
Costurile ce vor cădea în sarcina autorităţii publice locale vor fi, în special, cele legate de dezvoltarea rețelei stradale, precum şi cele legate de echiparea cu utilități a zonei.
Proiectul a fost întocmit de către biroul Multiserv Evolution din Cluj.