Un operator privat a câștigat „bătălia” pentru închirierea a 13 trenuri electrice Alstom în fața CFR Călători. 3 din cele 4 rute conectează Clujul
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunţat finalizarea procedurii de evaluare tehnică şi economico-financiară a ofertelor înaintate de cei doi operatori feroviari, CFR Călători şi Interregional Călători.
Compania feroviară privată Interregional Călători a câștigat licitația pentru închirerea celor 13 rame electrice noi Alstom în fața CFR Călători cu un singur ban: 24,98 lei/km față de 24,99 lei/km.
„Astfel, în urma încheierii etapei a II-a alocată pentru tranzacţionare, Comisia de analiză şi evaluare a ARF a acceptat valoarea cea mai bună obţinută electronic şi a hotărât adjudecarea şi acordarea dreptului de a semna contractul, operatorului economic Interregional Călători, la valoarea compensaţiei unitare exprimată în lei/tren-km de 24,98 lei. Totodată, ARF a acceptat şi nominalizat cu statut de rezervă oferta societăţii CFR Călători, la valoarea compensaţiei unitare exprimată în lei/tren-km de 24,99 lei”, se arată în anunţul ARF, postat pe pagina de Facebook.
Pentru pachetul CSP-L2 vor fi alocate 13 rame electrice (12+1 rezervă), materialul rulant nou achiziţionat de către ARF prin fonduri europene nerambursabile, ce vor fi folosite pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, distribuite pe cele patru rute ale pachetului. Anual, aceste rame vor efectua 14.600 de rute (dus-întors), cu un total de 4.028.408.64 tren-km.
Serviciile din acest al doilea contract vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-vestul şi centrul ţării, contribuind la îmbunătăţirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov, Arad, Timişoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc şi Deva.
Aceste contracte au prevăzută o valabilitate de maximum 48 luni, respectiv, 50 de luni, şi vizează patru rute de serviciu public:
- Bucureşti Nord – Braşov – Cluj Napoca;
- Bucureşti Nord – Braşov;
- Braşov – Deda – Cluj Napoca;
- Cluj Napoca – Deva – Timişoara Nord.
Pare a fi o împărțire „frățească” a ramelor electrice între operatorul de stat și cel privat după ce primul lot a fost câștigat de către CFR Călători. În noiembrie, ARF a publicat în transparenţă decizională proiectul de decizie a preşedintelui ARF pentru aprobarea încheierii actului adiţional nr.1 la contractul de servicii publice atribuit CFR Călători, în vederea intrării în operare (începând cu 15 noiembrie 2024), a trenurilor electrice RE-IR1 Alstom Coradia pe ruta de circulaţie Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – staţiunile de pe Valea Prahovei – Braşov, se arată într-un document publicat pe site-ul ARF.