Uite, aici trebuia să intervină Voiculescu! Cum ocolesc spitalele şi distribuitorii de biocide cadrul legal din domeniul achiziţiilor publice

Autor  Ionel Lespuc   în       3 years în urmã     983 Vizualizări.  

Principalii responsabili de utilizarea în spitalele publice a unor dezinfectanţi neconformi şi proliferarea din această cauză a infecţiilor asociate actului medical (IAAM) sunt cei implicaţi în avizarea lor pentru punerea pe piaţă, precum şi personalul abilitat pentru realizarea achiziţiilor. În spitale sunt favorizați anumiţi distribuitori, care au acaparat piaţa biocidelor şi ale căror produse respectă doar parţial condiţiile de eficienţă şi eficacitate prevăzute de standardele europene şi naţionale. O spun medicii care s-au săturat să facă parte din acest sistem putred.

Este unul dintre punctele unde ar fi trebuit să intervină fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu. Deși avem din decembrie o lege care încurajează declararea IAAM din spitale, ministerul nu a redactat încă normele de aplicare a legii.

Nerespectarea prevederilor legale în vigoare cu privire la achiziţia de biocide conduce la situaţia în care unităţile sanitare achiziţionează dezinfectante/ sterilizante pentru un spectru de microorganisme restrâns. Ori standardul SR EN 14885/2016, aplicabil şi în România, stabileşte că pentru diferite tipuri de dezinfecţii se aplică metode de testare a eficacităţii asupra unei plaje largi de microorganisme (bacterii, fungi, levuri, spori, virusuri).

În cadrul licitaţiilor pentru achiziţionarea de produse biocide, medicii epidemiologi, împreună cu angajaţii departamentului de achiziţii al spitalelor, uzitează de următoarele practici:

  • descalificarea firmelor concurente/ firmelor neagreate prin supraevaluarea valorii loturilor şi impunerea obligaţiei de a dovedi că cifra de afaceri a firmei acoperă valoarea procedurii de achiziţie, deşi aceasta nu ofertează la toate loturile. În plus, specificaţiile tehnice înscrise în caietele de sarcini fie nu respectă prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 1082/2016 modificat prin Ordinul nr. 1071/2017 privind aprobarea modelului de documentaţie de atribuire standard privind achiziţia de produse biocide, fie nu îndeplinesc totalitatea criteriilor de eficacitate stabilite de standardul european pentru dezinfectante chimice şi antiseptice SR EN 14885/2016;
  • solicită ca produsele biocide ofertate să fie compatibile cu instrumentarul/ echipamentele medicale care urmează să fie dezinfectate în ciuda faptului că această prevedere nu este inclusă în nici un standard în materie, însă firmele favorizate deţin astfel de recomandări de compatibilitate prin înţelegerile stabilite cu furnizorii de aparatură medicală. Ori, scopul achiziţiei biocidelor este acela de a obţine şi folosi produse care să asigure un grad crescut de dezinfecţie/sterilizare, pentru a evita transmiterea unor microorganisme în interiorul spitalului;
  • includerea în caietul de sarcini a unor cerinţe tehnice preferenţiale, specifice produselor ofertate de către distribuitorii agreaţi de spitale sau a unor caracteristici tehnice care nu regăsesc în legislaţia naţională (SR EN 14885/2016) care reglementează produsele biocidele, dar se regăsesc parţial în cazul anumitor produse a căror eficacitate este stabilită de legislaţia ţărilor de provenienţă a produselor. În ultimul caz, comisiile de licitaţie din spitale deschid ofertele tehnice şi pentru a descuraja firmele ce nu se află în graţiile autorităţii contractante le solicită clarificări a căror soluţionare se poate întinde pe câteva luni, timp în care se achiziţionează produse biocide de la distribuitorii agreaţi prin cumpărări directe. După un timp, se anulează loturile în cazul în care apar contestaţii şi unde există riscul ca firmele agreate să nu câştige licitaţia, fără a mai fi reluată procedura de achiziţie;
  • preferinţa în achiziţionarea de dezinfectanţi prin cumpărare directă în detrimentul unei proceduri transparente de licitaţie publică sau în cazul în care licitaţiile sunt finalizate legislaţia permite spitalelor să comande cantitatea minimă estimată de la ofertantul câştigător pentru îndeplinirea formală a contractului, restul cantităţilor necesare (evident că nu acelaşi produs) fiind achiziţionate de la firma/firmele agreate clasate pe locurile următoare în cazul unui acord-cadru sau prin cumpărare directă;
  • creşterea artificială a numărului de loturi aferente achiziţiilor de dezinfectanţi pentru a permite adjudecarea acestora atât de către firmele agreate cât şi de către celelalte firme participante la procedură. Acest artificiu permite achiziţia unor comenzi minime de la firmele neagreate, iar cantităţile importante sunt achiziţionate de la agenţii economici preferaţi.

Autorităţile contractante nu sunt singurele care pot „fenta” procedurile de achiziţie publică, în sprijinul lor vin şi agenţii economici care practică uneori asocieri nedeclarate între firme în cadrul licitaţiilor.

Responsabili de situaţia actuală a pieţei interne de dezinfectanţi sunt şi reprezentanţii Comisiei Naţionale a Produselor Biocide (CNPB), ce funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică şi ai Institutului „Cantacuzino”, al căror mod de avizare a produselor biocide este deficitar şi favorizează apariţia pe piaţă a unor produse care nu sunt conforme din toate punctele de vedere, în raport cu eficacitatea şi destinaţia de utilizare.

Astfel, sub motivul condiţiilor excepţionale generate de contextul pandemiei de COVID-19, CNPB avizează sau prelungeşte valabilitatea substanţelor dezinfectante care au la bază testări neactualizate, efectuate după metode de testare utilizate înainte de apariţia standardului SR EN 14885/2016, iar în cazul Institutului „Cantacuzino” se eliberează avize pentru dezinfectanţi care nu deţin testări efectuate în laboratoare acreditate ori nu prezintă eficacitate virucidă „dacă tot ne aflăm în pandemia cauzată de un virus”.

Este necesar ca transparenţa să guverneze în procesul de avizare a dezinfectanţilor, la fel de importantă fiind şi aplicarea corectă a legislaţiei din domeniul avizării şi achiziţiei biocidelor. Numai printr-o rigoare strictă aplicată în tot procesul de referinţă (avizare pe bază de testări reale şi actualizate, achiziţie, respectarea circuitelor şi a întregului proces de dezinfecţie/ sterilizare) spitalele vor reuşi să limiteze eficient IAAM.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.