Tu mai citești? Zece ani de povești reale sau fantastice, pe B-dul Eroilor

Un român citește, în medie, o carte pe an, iar 35% dintre conaționali n-au citit vreodată o carte. În țară sunt aproximativ 250 de librării, concentrate în orașele mari, dintre care 81 în București. Pentru comparație, Parisul are 1250, iar Tokyo 1600. Și încă o cifră: capitala Portugaliei, Lisabona, cu un sfert din populația Bucureștiului, are 250 de librării, adică exact cât toată România… Iar la Cluj sunt deschise 13 librării, generaliste sau de nișă, și 8 magazine care vând și cărți. Aceasta este povestea Bookstory, una dintre librăriile cu suflet ale Clujului, care împlinește zece ani.
“În 14 decembrie 2012, trei prieteni au deschis o ușă îngustă pe Bd. Eroilor 6, în centrul Clujului. Și, întocmai ca în cărțile cu Mary Poppins, oamenii au început să intre din ce în ce mai des, cu mirare și entuziasm. Au umplut camera din spatele ușii cu cele mai frumoase povești pe care le-au găsit și au început să le povestească mai departe… Bine ați venit la Bookstory! “(Ema Moldovan, cofondator Bookstory)
Librăria a crescut și s-a diversificat, arată bine la zece ani și speră să aniverseze tot aici deceniul următor.
“Selectăm cele mai bune cărţi, jocuri si accesorii de lectură și te invităm în comunitatea celor mai fideli cititori din România. Un client Bookstory citește, în medie, peste 15 cărți pe an, indiferent de industria în care lucrează. În acest an am organizat un colț de bibliotecă cu volume în limba ucraineană, ce pot fi împrumutate de copiii și părinții izgoniți de război la Cluj.” (Ana Lupșa, cofondator Bookstory)
De altfel, Bookstory are un spațiu special dedicat copiilor, cu cărțile copilăriei lor, cu pereți pictați și perne vesele.
“Prin joc si explorare transformăm lectura într-o aventură. Facem treasure hunt printre rafturi, lansări de carte pentru copii, încurajăm cei mai tineri cititori să devină librari pentru o zi și avem un club de lectură. Am creat jocuri pentru clasele de elevi care ne-au vizitat, pornind de la cărțile lor indrăgite -ghicește personajul sau booktrailers. “( Ana Lupșa, cofondator Bookstory)
Comportamentul de consum al cititorilor se educă. În librărie ai întotdeauna surpriza descoperirii unor titluri noi și interesante, pentru că piața de carte din România crește în titluri – editurile traduc mult, dar încearcă să promoveze și autorii români.
“Bookstory găzduieste constant discuții pornind de la cărți valoroase, moderate de specialiști, si implică cititorii si personalitățile locale în campania Librari pentru cauze nobile, în care o parte din încasări sunt direcționate spre acțiuni caritabile”. (Vasile Lupșa-Jude, cofondator Bookstory)
În România, online-ul contribuie cu maximum 30% la piața de carte. Deși în pandemie achizițiile electronice au crescut, librăriile fizice rămân preponderente. Fără lamentari, se străduiesc să reziste (și) anunțatei crize economice. Asa că fiecare lună este o aventură a supravietuirii, pe o piață imprevizibilă. Chiriile spațiior ultracentrale sunt foarte mari, de unde și abundența de magazine second hand în zona zero a orașului. Pentru asta Oradea a găsit o rezolvare, Clujul încă nu. Până la urmă, nici nu știm dacă administrația locală caută astfel de soluții, care nu includ betoane… Din cauza creșterii accelerate a prețului hârtiei și utilităților, prețurile cărților devin, de multe ori, prohibitive.
“Putem doar să sperăm că, iată, clujenii nu vor renunța să cumpere cărți. Intenționăm să organizăm un fel de White Friday săptămânal – la oricare două cărți cumpărate, cititorul își va alege o a treia carte cadou”, completează fondatorii Bookstory.
Libraria rămâne un loc al întâlnirii dintre oameni și cărți, idei și trăiri. Singurul lucru pe care trebuie să îl știi neapărat este adresa librăriei, spunea Albert Einstein. Astfel, când pășiți în librării, le țineți în viață!