TRENUL METROPOLITAN. Finalizarea studiului de fezabilitate se mută la toamnă: “Suntem cei mai avansați din România”
Clujul are, încă din 2017, un proiect de mobilitate strategic, care însă nu avansează. Sau cel puțin nu avansează vizibil. Trenul metropolitan.
Studiul de fezabilitate trebuia să fie terminat în decembrie 2023, s-a amânat pe februarie 2024, apoi pe iunie 2024. Și acum a fost “împins” spre toamnă, la o dată neprecizată.
În ședința Consiliului Local de astăzi, consilierul Călin Groza a întrebat unde se blochează această investiție importantă. Primele explicații au venit de la viceprimarul Dan Tarcea: “Se lucrează intens la studiul de fezabilitate. Știu că pare ușor, dar trebuie să se facă sincronizări cu linia de cale ferată Cluj-Coșlariu. S-a discutat și dacă e nevoie de două sau trei fire. Anul acesta la toamnă vom avea pe masa Consiliului Local studiul de fezabilitate”. Groza a insistat și a cerut termene: “Depinde de multe instituții, în funcție de viteza cu care primim avizele”, a replicat viceprimarul.
În acest moment al discuției, Călin Groza a afirmat că principiul din Programul operațional regional prin care se oferă finanțări este “primul venit, primul servit” și că sunt cel puțin alte trei municipii, Timișoara, Iași și Brașov, care vizează de asemenea fonduri pentru proiecte similare.
“Deocamdată nu s-a deschis apelul pentru depunerile de proiecte. Ținem legătura cu proiectanții marilor proiecte de infrastructură feroviară, Cluj-Oradea, Cluj-Coșlariu și cu proiectanții noștri. Suntem cei mai avansați din România”, a intrat în vorbă primarul Emil Boc.
Primăria Cluj – Napoca a atribuit în 2020 asocierii SWS ENGINEERING SPA – SYSTRA – METRANS ENGINEERING SRL contractul pentru „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj : Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”. Pentru trenul metropolitan din Cluj se propuneaimplementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km. Foarte important, în proiect este cuprins și un pasaj pietonal subteran între aeroport și gara CFR din Someșeni.
Anul acesta, în proiect a intrat și Consiliul Județean, care va suporta cheluielile pe care nu și le pot permite comunele implicate.