Trenul de mare viteză: vom circula vreodată cu 250 de km/h pe calea ferată? „Până în 2030, infrastructura va deveni motorul dezvoltării economice a României”

Proiectul trenului de mare viteză a fost unul dintre subiectele despre care s-a discutat în cadrul Infrastructure and Construction Summit. Este o idee pe care o susține activ deputatul Ovidiu Cîmpean, fost secretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Acesta a reafirmat importanța acestui proiect pentru dezvoltarea României și a reiterat necesitatea urgentării studiului de fezabilitate pentru ruta Oradea – Cluj-Napoca – Alba Iulia – Sibiu – Brașov – Ploiești – București – Constanța.
Proiectul nu poate fi realizat pe infrastructura feroviară existentă, care nu permite viteze comparabile cu cele din vestul Europei. Este necesară construcția unei căi ferate complet noi, proiectată special pentru trenuri care pot circula cu viteze de peste 250 km/h. În prezent, liniile de cale ferată din România sunt concepute pentru viteze mult mai mici și nu oferă condițiile necesare pentru un sistem modern de mare viteză.
Un pas esențial pentru implementarea acestui proiect este asigurarea finanțării, iar Cîmpean subliniază că resursele europene reprezintă o oportunitate de neratat. „Până în 2030, infrastructura va deveni motorul dezvoltării economice a României! Cu finanțare europeană și parteneriate puternice, transformăm provocările în oportunități”, a transmis deputatul.
China și Japonia conduc detașat în domeniul trenurilor de mare viteză, având rețele extinse și recorduri mondiale de viteză. În Europa, Franța, Germania, Spania și Italia sunt lideri în acest domeniu. SUA și India încearcă să recupereze decalajul, iar țări precum Turcia și Arabia Saudită își dezvoltă propriile rețele.