Transport public de noapte, de azi. Boc spune „am promis, am făcut”, dar cui îi aparține de fapt ideea

E un calcul simplu pe care îl fac primarii: indiferent cine propune un proiect, ei sunt cei care iau crema de pe tort. Publicul nu este atent la detalii. Când primarul iese și spune “am făcut”, plouă cu gif-uri cu aplauze și felicitări. De fapt, e o discuție filosofică aici. Poate că nici nu e important cine face, atâta vreme cât lucrurile se întâmplă. Lumea ar trebui să privească totul ca pe un proces firesc, fiecare își face job-ul asumat și gras plătit. Tu primești aplauze dacă îți rezolvi problemele de la serviciu? Plouă cu gif-uri?
De la general la particular. De astăzi, la Cluj vor funcționa trei linii de transport public de noapte. Emil Boc a cules aplauzele.
“De la 1 iulie, așa cum am promis, avem transport de noapte. Transport public de noapte. Și îi mulțumesc public domnului director Neag (n.r. directorul CTP) care a făcut posibil acest lucru”, a spus Boc.
Primarul nu a avut niciodată eleganța să îi amintească pe cei care au propus un proiect sau chiar să îi invite la inaugurare. Așa ar fi frumos. “Iată-l pe omul care a propus, noi ca reprezentanți ai comunității am găsit că e o idee bună și am pus-o în practică”. Și cu pusul în practică e o poveste. Da, e atributul Primăriei, pentru că acolo sunt fondurile; nu poate veni un privat să investească într-un pod, în amenajarea unui parc etc.
Cu transportul de noapte este așa. Au fost sute de clujeni care l-au propus, însă concret noi putem aminti câțiva. În 2018, pe programul de bugetare participativă, Tudor Măcicășan, un pasionat de transport public, a propus linia 44N, Zorilor – centru – Grigorescu. Primăria a declarat proiectul neeligibil. (Acum e eligibil, Emil Boc s-a „sucit”.)
În 31 august 2020, candidatul la Primărie Emanuel Ungureanu venea cu ideea realizării a trei linii de noapte: 25N, 49N și 8E, fix cu stație de transbordare la Sora, cum este gândit acum proiectul anunțat de Emil Boc. Și Măcicășan a revenit în 2022 cu o propunere cu trei linii.
USR Cluj a cerut de mai multe ori, prin vocea consilierului Radu Boloveschi, transport public de noapte. De fiecare dată s-a blocat în vorbele primarului. “Vom vedea, vom analiza”. Amuzant este că uniunea a ieșit cu un comunicat în care vorbește despre inițiativele lui Boloveschi și ale Alexandrei Oană, dar nu și despre cea a lui Emanuel Ungureanu, care este ultimul candidat la Primărie al partidului, încă parlamentar USR.
Așadar, da, avem transport public de noapte. Acum luați fiecare gif-urile cu aplauzele și alocați-le cui credeți că merită. Sau lăsați-le unde sunt, în gândirea aceasta simplă și corectă că fiecare își face doar datoria.
Liniile 5N, 25N și 54N
Linia 54N: Cart. Zorilor – zona centrală – Cart. Grigorescu
Dus: strada Observatorului (statia Zorilor, statia Spitalul de Recuperare Sud, statia Observator Sud), Calea Turzii (statia Gheorghe Doja), Piata Cipariu ( statia Cipariu Nord ), Piata Avram Iancu (statia Avram Iancu), B-dul 21 Decembrie 1989 (statia Sora / statie de transbordare), strada Memorandumului (statia Memorandumului Nord), Calea Motilor (statia Spitalul De Copii), strada George Cosbuc (statia Chios), Splaiul Independentei (statia Cluj Arena), Piata 14 Iulie (statia Sigismund Toduta), strada Alexandru Vlahuta (statia Alexandru Vlahuta), strada Fantanele (statia Buzau, statia Miraslau), strada Paul Ioan (statia Fantanele).
Întors: Strada Paul Ioan (statia radio Romania Cluj), strada Alexandru Vlahuta (statia Petuniei, statia Iancu de Hunedoara), Piata 14 iulie (statia 14 Iulie Vest), Splaiul Independentei (statia Splaiul Independentei), strada George Cosbuc ( statia Hotel Sport), Calea Motilor (statia Calea Motilor), strada Memorandumului (statia Memorandumului Sud), B-dul 21 Decembrie 1989 (statia Victoria /statie de transbordare), Piata Stefan Cel Mare (statia Teatru), Calea Turzii (statia Silviu Dragomir) , strada Observatorului (statia Observator Nord, statia Spitalul de Recuperare, statia Gheorghe Dima).
Linia 5N: Aeroport – zona centrală – P-ța Gării
Dus: str. Traian Vuia (statia Aeroport Nord, statia Traian Vuia Nord, statia Planoarelor, statia Vlad Tepes, statia Camin Someseni), strada Aurel Vlaicu (statia Expo Transilvania, statia Aurel Vlaicu, statia Arte Plastice), B-dul 21 Decembrie 1989 (statia Crinului, statia Somes, statia Constanta, statia Sora statie de transbordare), strada Regele Ferdinand (statia central), strada Horea (statia Closca), Piata Garii (statia Piata Garii Sud).
Întors: Piata Garii (statia Piata Garii Sud), strada Burebista, strada Traian (statia Traian), strada I.P.Voitesti (statia I.P.Voitesti ), strada Cuza Voda, B-dul 21 Decembrie 1989 (statia Regionala CFR, statia Biserica Sf Petru, statia Piata Marasti) strada Aurel Vlaicu (statia Constantin Prezan, statia Siretului, statia Pod Someseni), strada Traian Vuia (statia Aiudului, statia Scoala Someseni, statia Orastie, statia Ambient, statia Mos Ioan Roata, statia Traian Vuia Sud , statia Aeroport Sud).
Linia 25N: Str. Bucium – zona centrală – Str. Unirii
Dus: stada Primaverii (statia Primaverii, statia Minerva), strada Izlazului (statia Izlazului), strada Campului, Calea Manastur (statia Calea Manastur, statia Agronomia), Calea Motilor (statia Calea Motilor), strada Memorandumului (statia Memorandumului Sud ), strada Regele Ferdinand (statia Central ), Piata Mihai Viteazul (statia Piata Mihai Viteazul Sud), strada Cuza Voda, Piata Avram Iancu, Piata Stefan Cel Mare (statia Opera), B-dul Nicolae Titulescu (statia P-ta Cipariu Est, statia Septimiu Albinii Sud, statia N. Titulescu) strada Unirii (statia Herculane, statia Borsec Sud, statia Snagov Sud).
Întors: strada Unirii (statia Snagov Nord, statia Borec Nord), B-dul Nicolae Titulescu (statia Bistritei, statia Septimiu Albinii Nord), Piata Cipariu (statia Piata Cipariu Nord), Piata Avram Iancu (statia Piata Avream Iancu), B-dul 21 Decembrie 1989 (statia Sora), str. Memorandumului (statia Memorandumului Nord), Calea Motilor (statia Spitalul De Copii, statia Fabrica de Bere), Calea Manastur (statia Gradini Manastur), strada Primaverii (statia Ion Mester, statia Peana, statia Garbau).