Transilvania pierde supremația la autostrăzi. Moldova preia conducerea marilor investiții în infrastructură rutieră

Regiunea Transilvaniei, care în ultimii ani a fost epicentrul marilor șantiere de autostrăzi din România, cedează acum poziția fruntașă în favoarea Moldovei. O analiză recentă arată că Moldova a devenit principalul beneficiar al investițiilor în infrastructura de mare viteză, cu aproape 500 de kilometri de autostradă și drum expres în construcție sau în licitație.
Potrivit datelor agregate de Economica.net din surse oficiale, Transilvania are în prezent în derulare sau în proceduri de atribuire proiecte totalizând circa 344 de kilometri, cu o valoare a contractelor estimată la aproape 40 de miliarde de lei. Cu toate acestea, avansul Moldovei este semnificativ: aproximativ 500 km și o valoare de 55 de miliarde de lei, fără a include cele mai scumpe tronsoane ale Autostrăzii A8, din zona Iașiului, aflate încă în faza de pregătire.
Transilvania coboară pe locul al doilea
Transilvania a fost, în ultimii ani, lider național în materie de kilometri de autostradă în lucru. Aici s-au construit sau se construiesc tronsoane importante ale A1 (Nădlac – Sibiu), A10 (Sebeș – Turda), A3 (Gilău – Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului) sau A13 (Brașov – Făgăraș, aflată în fază de proiectare). Tot în regiune este în curs Drumul Expres Turda – Câmpia Turzii, iar A3 spre Borș este deja finalizată.
Cu toate acestea, ritmul de lansare a noilor proiecte a încetinit comparativ cu avântul din Moldova, alimentat de un cumul de factori: presiune publică și politică puternică, alocări bugetare consistente și maturizarea documentațiilor tehnice.
Moldova – de la Cenușăreasă la campioană
Până nu demult ignorată la capitolul autostrăzi, Moldova a devenit „vedeta” investițiilor în infrastructura rutieră. Autostrada Moldovei (A7), susținută masiv prin PNRR, este proiectul care schimbă radical harta rutieră a țării. Deja sunt în execuție zeci de kilometri, iar alte loturi sunt în licitație. În paralel, Autostrada Unirii (A8) face progrese în documentație, cu unele loturi apropiindu-se de faza de lansare.
De notat că această dinamică a fost posibilă și datorită unei strategii coerente, ce a presupus finalizarea studiilor de fezabilitate și obținerea avizelor în timp record, după ani de blocaje.
Investiții pe regiuni – topul actual
1. Moldova – 500 km / 55 mld. lei
2. Transilvania – 344 km / 40 mld. lei
3. Muntenia – 247 km / 19 mld. lei
4. Crișana – 120 km / 10 mld. lei
5. Oltenia – 110 km / 13 mld. lei
6. Banat – 80 km / 11 mld. lei
7. Dobrogea – 30 km / 4 mld. lei
8. Maramureș – 11 km / 800 mil. lei