Traficul rutier este mai zgomotos decât cel aerian! Ce măsurători a făcut Agenția de Mediu
Articolele scrise de Media9 despre nemulțumirile unor clujeni referitoare la zgomotul produs de aeronave, mult peste maximele admise mai ales la decolarea de pe aeroportul din Cluj, și survolarea orașului au suscitat un interes enorm. Despre situația de la aeroport a vorbit și președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe.
Un oraș întreg a citit articolele
60.000 de clujeni au intrat pe site-ul Media9 și au citit articolele. Cam cât un oraș reședință de județ din Transilvania. Foarte mulți au răspuns pe pagina Media9 și au întărit reclamațiile celor nemulțumiți.
Alți clujeni au spus că aeroportul a fost construit în 1932, cu mult-mult înainte ca municipiul Cluj-Napoca să aibă dezvoltarea de acum. Și că oamenii care și-au construit o casă ori și-au cumpărat un apartament în zonă ar fi trebuit să știe la ce neplăceri se înhamă. Să și le asume. Sigur, ca orice subiect foarte delicat, adevărul trebuie să fie undeva la mijloc.
Întrebări pentru APM Cluj
Media9 a vrut să afle care este opinia Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Cluj despre această situație și a redactat o listă de întrebări. Iată care au fost întrebările pe care i le-am adresat agenției:
1) Care au fost rezultatele măsurătorilor de zgomot pe care le-a înregistrat APM Cluj la ultima acțiune de acest fel? (Vă rugăm să exemplificați: zboruri de zi, zboruri de noapte).
2) Când a fost ultima acțiune a APM Cluj care a vizat această temă?
3) Câte decolări (DEP) și câte aterizări (ARR) au intrat în această analiză?
4) Care este limita maximă a zgomotului permisă de lege pe zi, respectiv pe noapte, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca?
5) Care au fost concluziile APM Cluj după această acțiune?
Trei zile de măsurători. Zgomotul cel mai ridicat, produs de traficul rutier
Răspunsul APM Cluj a venit într-un termen mai mult decât decent. În esență, APM Cluj transmite că ultimele determinări de zgomot făcute pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca au fost realizate în septembrie 2021, pe durata a trei zile (22, 24, 25 septembrie).
Măsurătorile au fost realizate de fiecare dată dimineața, între orele 06:00 și 08:00, pe două străzi aflate sub culoarul de zbor al avioanelor: Orăștiei (Someșeni) și Tulcea (Între Lacuri).
Conform răspunsului primit, în cele trei zile de determinări, zgomotul maxim înregistrat de echipamentele APM Cluj, cauzat de aeronave, a fost în prima zi, pe 22 septembrie, pe strada Orăștiei: 59,2 dB. Valoarea aceasta a fost înregistrată între orele 06:30-07:00, când de pe aeroport au decolat trei avioane.
Totuși, cea mai mare valoare (61,1dB) a fost înregistrată de APM Cluj în aceeași dimineață, tot pe strada Orăștiei, înre orele 07:00 – 07:30, însă în acest interval nu a decolat/aterizat niciun avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca. Potrivit răspunsului APM Cluj, măsurătorile sonometrice înregistrate în acest interval orar au fost influenţate de traficul rutier :-((.
Fără a contesta sau minimaliza determinările de zgomot făcute de agenția care are ca drept scop protejarea mediului și, implicit, a oamenilor, nu putem să nu ne punem întrebarea: când au avut loc celelalte determinări, nu circulau mașini?
Revenind, Media9 publică răspunsul APM Cluj așa cum a fost el redactat:
„APM Cluj a efectuat ultimele determinări de zgomot privind disconfortul produs de aeronavele care decolează de pe Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj-Napoca la sesizarea unor clujeni domiciliaţi în zona aeroportului şi sub culoarul de zbor în luna septembrie 2021.
Locul, ora, numărul avioanelor care au decolat/aterizat şi nivelul de zgomot echivalent în punctul de măsurare sunt redate în tabelele de mai jos.
Tabel nr. 1: determinări zgomot pe str. Orăştiei – în data de 22.09.2021
Nr. crt. | Punctul de măsură | Valoarea medie a nivelului de zgomot echivalent |
1. | Str.Orăştiei nr.5 Pl ( ora 06-06:30) – zgomot măsurat | 53,7 dB |
2. | Str.Orăştiei nr.5 P2 ( ora 06:30-07) – zgomot măsurat | 59,2 dB |
3. | Str.Orăştiei nr.5 P3 ( ora 07-07:30) – zgomot măsurat | 61,1 dB |
Observaţii: Proba l(Pl) a fost prelevată în intervalul orar 6°0– 630, în acest interval nu a decolat/aterizat niciun avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 2(P2) a fost prelevată în intervalul orar 630 – 7°0, în acest interval au fost trei decolări pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 3(P3) a fost prelevată în intervalul orar 7°0-730, în acest interval nu a decolat/aterizat niciun avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca. Măsurătorile sonometrice au fost influenţate de traficul rutier.
Tabelul 2: determinări zgomot pe str. Tulcea nr. 28 – în data de 24.09.2021
Nr. crt. | Punctul de măsură | Valoarea medie a nivelului de zgomot echivalent |
1. | Str.Tulcea nr.28 Pl ( ora 06-06:30)- zgomot măsurat | 43,7 dB |
2. | Str.Tulcea nr.28 P2 ( ora 06:30-07) – zgomot măsurat | 45,8 dB |
3. | Str.Tulcea nr.28 P3 ( ora 07-07:30) – zgomot măsurat | 51,1 dB |
4. | Str.Tulcea nr.28 P4 (ora 07:30-08) – zgomot măsurat | 51,5 dB |
Observaţii:
Proba l(Pl) a fost prelevată în intervalul orar 6°0-630, în acest interval nu a decolat/aterizat niciun avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 2(P2) a fost prelevată în intervalul orar 630– 7°0, în acest interval nu a decolat/aterizat niciun avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca
Proba 3(P3) a fost prelevată în intervalul orar 7°0– 730, în acest interval a decolat un avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 4(P4) a fost prelevată în intervalul orar 730-8°0, în acest interval a decolat un avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Tabelul nr. 3 : Determinări zgomot str. Tulcea nr. 17 – în data de 25.09.2021
Nr. crt. | Punctul de măsură | Valoarea medie a nivelului de zgomot echivalent |
1. | Str.Tulcea nr.17 Pl ( ora 06-06:30)- zgomot măsurat | 45,3 dB |
2. | Str.Tulcea nr.17 P2 ( ora 06:30-07) – zgomot măsurat | 47,1 dB |
3. | Str.Tulcea nr.17 P3 ( ora 07-07:30)- zgomot măsurat | 52,6 dB |
4. | Str.Tulcea nr.17 P4 (ora 07:30-08) – zgomot măsurat | 50,5 dB |
Observaţii:
Proba l(Pl) a fost prelevată în intervalul orar 6°0-630, în acest interval nu a decolat/aterizat niciun avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 2(P2) a fost prelevată în intervalul orar 630-7°0, în acest interval au decolat două avioane pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 3(P3) a fost prelevată în intervalul orar 7°0 – 730, în acest interval au decolat trei avione pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Proba 4(P4) a fost prelevată în intervalul orar 730 – 8°0, în acest interval a decolat un avion pe culoarul de zbor spre municipiul Cluj-Napoca.
Care este limita maximă de zgomot admisă
APM Cluj a răspuns și la întrebarea: Care este limita maximă a zgomotului permisă de lege pe zi, respectiv pe noapte, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca? Răspunsul APM Cluj:
- Limita maximă, conform Ordin nr. 2328 din 10 decembrie 2021 privind aprobarea valorilor limită pentru indicatorii L_zsn, L_noapte, L_zi şi L_seară, pentru Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” este prevăzută în tabelul nr. 4 poziţia nr. 3
Tabel nr. 4 Valori-limită pentru sursa de zgomot trafic aerian în aglomerări
Nr. crt. | Tip valori-limită | Valori-limită | Aplicabilitate pentru situaţia existentă | |
L zsn | L noapte | |||
Limită admisibilă | 56″1 | 50″1 | Aeroporturi principale situate în interiorul aglomerărilor, în exteriorul aglomerărilor sau la limita administrativă a acestora şi dacă se află în vecinătatea unei zone locuite a altei localităţi |
„1 În conformitate cu prevederile art. 10 din Normele de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr. 119/2014, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu limita admisibilă din tabelul nr. 8 şi nota 2 aferentă tabelului nr. 8 din SR 10009-2017 Acustică – Limite admisibile ale nivelului de zgomot în mediul ambiant (valoarea L_zsn a fost convertită utilizând formula de calcul pentru L_zsn, astfel cum este prevăzută în anexa nr. 1 la Legea nr. 121/2019).
Conform răspunsului primit din partea reprezentanților APM Cluj, limita maximă de zgomot permisă pe durata zilei este de 56,1 dB, iar cea pe noapte de 50,1 dB.
Rezultă că în cele trei zile de determinări, toate făcute dimineața, doar o singură dată a fost înregistrată o valoare mai mare decât maxima admisă: pe 22 septembrie, proba 2, strada Orăștiei. Despre măsurătorile făcute seara sau noaptea, nu putem spune nimic, pentru că nu s-au făcut.
Ca idee, măsurătorile făcute individual de reclamanți indicau valori de 65 – 87 dB. Iar scara nu crește liniar, ci logaritmic. Adică 60 dB față de 50 db este dublu, apoi până la 70 se mai dublează o dată.
Întrebarea la care APM n-a răspuns
Media9 a mai avut o întrebare în listă: „Care au fost concluziile APM Cluj după această acțiune?”. Dar la aceasta APM Cluj n-a răspuns. Trebuie să înțelegem că aeroportul are un întreg plan de acțiune elaborat, pentru reducerea zgomotului. Din toate măsurile asumate față de APM a pus în practică… păi, cam nimic.
Unii au fost interesați de acest articol: Zgomotul care îi exasperează pe clujeni: „Vă rugăm să ne apărați în fața acestei agresiuni!”
Alții l-au citit pe acesta: Se mută aeroportul? Alin Tișe, despre zgomotul produs de aeronave: „Discuția de fond este în ce măsură Clujul menține acest aeroport în această locație”