Topul celor mai harnici constructori de autostrăzi pe luna octombrie este dominat de UMB. Ce progrese s-au înregistrat pe șantierele de pe Autostrada Transilvania

Cel mai mare constructor român de autostrăzi, grupul UMB, domină în luna octombrie topul de profil, dar nu cu lucrările de pe Autostrada Transilvania, ci cu progresele de pe Autostrada Moldovei A7. UMB este urmat de turcii de la Ozaltin și de austriecii de la Porr.
Pe de altă parte, lucrările pe loturile de pe Autostrada Transilvania finanțate prin PNRR au înregistrat progrese decente (1,4, respectiv 2,54 puncte procentuale), mai ales dacă ar fi să le comparăm cu cele din lunile de vară din acest an.
Clasamentul constructorilor de autostrăzi pe luna octombrie 2024
Locul 1. UMB, cel mai puternic grup românesc din domeniul construcțiilor de drumuri, s-a situat și în octombrie pe primul loc în topul constructorilor de autostrăzi, cu progres de 15 puncte procentuale pe lotul 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni al A7 Buzău – Focșani. Tot UMB se află în top cu un avans de 13 puncte procentuale pe lotul 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord al aceluiași tronson din A7.
Locul 2. Pe următoarea poziție se află asocierea condusă de turcii de la Ozaltin, care a raportat un progres de 12 puncte procentuale pe tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12), de asemenea dat în trafic. Turcii de la Ozaltin vor construi cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică de pe Autostrada Transilvania.
Locul 3. Austriecii de la Porr Construct, care a avansat cu 3,95 de puncte procentuale la secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș a A1 Sibiu – Pitești.
Locul 4. În top revine UMB, cu un progres de 2,54 de puncte procentuale pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului din Autostrada Transilvania (A3).
Locul 5. Italienii de la WeBuild ocupă această poziție cu un avans de 2,02 puncte procentuale la secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș din A1 Sibiu – Pitești. Și din această secțiune lungă de 30,35 de kilometri, autoritățile vor să dea în trafic până la final de an circa 15 kilometri.
Grafic cu progresele înregistrate de constructorii de autostrăzi și drumuri expres în luna octombrie 2024. Sursa foto: CESTRIN
Află care sunt progresele pe celelalte șantiere, AICI.
Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania în luna octombrie 2024
Potrivit CNAIR, pe loturile de pe A3 unde se lucrează, progresele sunt următoarele:
Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor (30,06 km), stadiul fizic al lucrărilor înregistrat în luna octombrie a fost de 78,3%, cu 1,4 % mai mult decât în septembrie 2024 (76,9%). Constructorul pe acest lot este Spedition UMB. Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie construite de către antreprenorul turc Ozaltin.
Pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km), stadiul fizic a fost de 62,92%, cu 2,54% mai mult decât în luna precedentă (60,38%). Trebuie subliniat că lucrările pe aceste secțiuni sunt finanțate prin PNRR, iar termenele au fost extinse, la cererea constructorului Spedition UMB, pentru iulie 2026, respectiv decembrie 2026.
Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include și tunelul Meseș (cu o lungime de 2,7 kilometri și două galerii) are constructor desemnat de CNAIR pe 1 noiembrie 2024: asocierea condusă de constructorul turc Makyol. Însă alți doi competitori, WeBuild (Italia) și Mapa (Turcia), au contestat evaluarea CNAIR la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). Cele două contestații încă n-au fost soluționate. „Lotul Meseș” este cel mai scump lot de pe autostrăzile din România (max. 8,8 miliarde de lei) și are o durată de proiectare + execuție de 78 de luni (6 ani și jumătate).
Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș a intrat în organizare de șantier din luna septembrie 2024. Pentru finalizarea construcției celor 26,35 km, antreprenorul român Construcții Erbașu are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări). Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin PT ), a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut. Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vor construi inclusiv 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte.
Lucrările pe tronsonul Chibriș – Biharia vor începe din mai 2025. Realizarea segmentului de 28,55 de kilometri Chibriș – Biharia, de pe A3, a fost blocată încă din toamna anului trecut din cauza contestațiilor. Antreprenorul Precon acuza CNAIR pentru tergiversarea semnării contractului, în timp ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat vina pe constructor pentru blocaj. Durata contractului este de 24 de luni, cu 6 luni alocate etapei de proiectare și 18 pentru execuție. Vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje.
La vest, lotul Chiribiș – Biharia se continuă cu cei 5,5 km. dați în trafic în 2020 între Biharia și Borș II.
Citește și articolul de mai jos care îți spune cum arăta situația în luna septembrie 2024: