Topul celor mai harnici constructori de autostrăzi pe luna mai. Surpriză mare: UMB nu e pe podium! Progresele de pe Autostrada Transilvania
Antreprenorul turc Ozaltin domină topul constructorilor de șosele de mare viteză din România și pe luna mai, cu lucrările la „Autostrada Ford Otosan”. Ozaltin este constructorul care va realiza cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică de pe Autostrada Transilvania. Ozaltin s-a clasat pe primul loc în rândul constructorilor de autostrăzi și în luna aprilie.
Pe locurile următoare se află constructorii loturilor 1 și 2 de pe A7 Ploiești – Buzău, respectiv asocierile Pizzarotti – Retter și Coni – Trace. Surpriza o constituie UMB, care după multe luni nu mai apare pe podium.
Pe de altă parte, lucrările pe loturile de pe Autostrada Transilvania în luna mai au înregistrat progrese foarte mici, la fel ca în lunile precedente.
Grafic cu progresele înregistrate de constructorii de autostrăzi și drumuri expres în luna mai 2024. Sursa foto: CNAIR
Locul 1. Constructorul tronsonului 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12) a avut și în luna mai cel mai mare progres de pe marile șantiere de infrastructură rutieră din România. Astfel, asocierea condusă de turcii de la Ozaltin a înregistrat un avans de aproape 15 puncte procentuale pe acest tronson ce urmează să fie dat în trafic până la sfârșitul acestui an, înainte de termenul contractual, potrivit estimărilor CNAIR, citate de economica.net.
Locul 2. Pe următoarea poziție s-a clasat asocierea Pizzarotti – Retter, care a mai avansat cu încă 9 puncte procentuale pe lotul 1 Dumbrava – Mizil al A7 Ploiești – Buzău. Astfel, lucrările la acest lot ce urmează să fie dat în trafic tot în 2024 sunt realizate în proporție de 69%, conform datelor CESTRIN aferente lunii mai.
Locul 3. Podiumul topului este completat de asocierea Coni – Trace, care a avut un progres de 6,5 puncte procentuale pe lotul vecin din A7, Mizil – Pietroasele, după două luni. Și acest lot este programat pentru inaugurare în 2024, fiind realizat în proporție de 68%.
Dacă vrei să vezi rezultatele celorlalte companii, intră pe acest link.
Lucrările pe A3 stagnează
Din păcate, lucrările de pe Autostrada Transilvania în luna mai 2024, la fel ca în aprilie sau martie, au stagnat. Asta și pentru că antreprenorul, Spedition UMB, și-a mutat utilajele și oamenii de pe A3 pe șantierele din sudul și sud – estul țării.
Este an electoral, știți asta; politicienii aflați la putere au promis că în 2024 vor da în folosință 4 loturi din cele 13 de pe Autostrada Moldovei.
Ministerul Transporturilor este condus de Sorin Grindeanu (PSD); iar bazinul social – democraților cuprinde o bună parte din Moldova.
Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania în luna mai 2024
Din datele CNAIR, pe loturile de pe A3 unde lucrează UMB Spedition, compania deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, progresele au fost foarte mici. Sub un procent fiecare lot.
Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor, stadiul fizic al lucrărilor înregistrat în luna mai este de 73 %, cu 0,81% mai mult decât în luna aprilie 2024 (72,19%). Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie construite de antreprenorul turc Ozaltin.
Pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului, stadiul fizic este de 42,35%, cu 0,95% mai mult decât în luna precedentă (41,40%). Trebuie subliniat că lucrările pe aceste secțiuni sunt finanțate prin PNRR, iar termenele au fost extinse, la cererea constructorului UMB, pentru iulie 2026, respectiv decembrie 2026.
Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include și tunelul Meseș (cu o lungime de 2,7 kilometri și două galerii) încă n-are constructor. CNAIR a anunțat că îl va desemna până în 28 iunie 2024. Este cel mai scump lot de pe autostrăzile din România (max. 8,8 miliarde de lei) și are o durată de proiectare + execuție de 78 de luni (6 ani și jumătate).
Pe șantierul DEx4 (drumul expres de lângă Tureni, care va face legătura între Autostrada Transilvania și DN1) ultimele date ale CNAIR (mai 2024) arată o mobilizare bună și un progres de 36%. Lucrările la DEx4 ar trebui finalizate în februarie 2025.