Topul celor mai harnici constructori de autostrăzi pe luna aprilie este dominat de UMB. Care sunt progresele pe loturile de pe Autostrada Transilvania

Autor  Tudor Știrbu   în       6 luni în urmã  

Clasamentul constructorilor de autostrăzi din România este dominat în luna aprilie de către grupul UMB, după un progres semnificativ la Autostrada Bucureștiului A0. În top urmează turcii de la Nurol și bistrițenii de la Dimex 2000, pe șantierul DEx4 Tureni.

Pe de altă parte, lucrările pe loturile de pe Autostrada Transilvania finanțate prin PNRR au înregistrat progrese foarte bune pe lotul Nădășelu – Zimbor, bune pe Suplacu de Barcău – Chiribiș, satisfăcătoare pe Zimbor – Poarta Sălajului.

Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania în luna aprilie 2025

Potrivit CNAIR, pe loturile de pe A3 unde se lucrează, progresele sunt următoarele:

Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor (30,06 km), stadiul lucrărilor înregistrat în luna aprilie 2025 este de 83,4%, cu un progres de 1,5 față de luna martie (81,9%). Constructorul pe acest lot este Spedition UMB. Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie construite de către antreprenorul turc Ozaltin.

Pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km), stadiul fizic este de 73,1 %, cu un progres de 5,22% față de luna precedentă (67,88%%). Trebuie subliniat că lucrările pe aceste secțiuni (Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului) sunt finanțate prin PNRR, iar potrivit CNAIR, trebuie finalizate până la sfârșitul acestui an.

Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include și tunelul Meseș (cu o lungime de 2,7 kilometri și două galerii) are constructor desemnat de CNAIR: asocierea condusă de constructorul turc Makyol. CNAIR a semnat contractul cu câștigătorul desemnat la începutul lunii aprilie 2025. „Lotul Meseș” este cel mai scump lot de pe autostrăzile din România (max. 8,8 miliarde de lei) și are o durată de proiectare + execuție de 78 de luni (6 ani și jumătate).

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș a înregistrat un progres de 7,54% (cu peste 2 puncte procentuale mai mult decât luna precedentă); stadiul actual al lucrărilor este de 37%. Pentru finalizarea construcției celor 26,35 km, antreprenorul român Construcții Erbașu are la dispoziție 18 luni execuție lucrări. Termenul pentru finalizarea lucrărilor: martie 2026. Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin PT), a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut. Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vor construi inclusiv 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte.

Lucrările pe tronsonul Chiribiș – Biharia încep din iunie 2025. Realizarea segmentului de 28,55 de kilometri Chibriș – Biharia, de pe A3, a fost blocată încă din toamna anului trecut din cauza contestațiilor. Antreprenorul Precon acuza CNAIR de tergiversarea semnării contractului, în timp ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat vina pe constructor pentru blocaj. Durata contractului este de 24 de luni, cu 6 luni alocate etapei de proiectare și 18 pentru execuție. Vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje.

La vest, lotul Chiribiș – Biharia se continuă cu cei 5,5 km. dați în trafic în 2020 între Biharia și Borș II.

Cei mai harnici constructori de autostrăzi în luna aprilie 2025

LOCUL 1. Cel mai mare constructor român de drumuri, grupul UMB, se află pe primul loc, conform economica.net, după ce a raportat un progres de 16,5 puncte procentuale pe lotul 4 Nord Pantelimon – Cernica din Autostrada Bucureștiului. Cel mai mic, dar și cel mai dificil lot din A0, a ajuns astfel la un grad de execuție de 67%, potrivit datelor actualizate de pe harta marilor proiecte de infrastructură rutieră, realizată de CESTRIN.

LOCUL 2. Asocierea Nurol – Makyol (Turcia) ocupă poziția secundă, după ce a înregistrat un avans de 11 puncte procentuale pe lotul 3 Pietroasele – Buzău al A7 Ploiești – Buzău. Astfel, lotul care a reprezentat cea mai lungă odisee din A7 (cu licitație contestată de patru ori – n.r.) este realizat aproape pe jumătate.

Tot un avans de 11 puncte procentuale a avut UMB pe lotul Domnești Târg – Răcăciuni al A7 Focșani – Bacău, ajuns la un stadiu fizic de 47%.

Cu 10 puncte procentuale a avansat UMB și pe lotul vecin, Focșani – Domenști Târg, ajuns tot la un stadiu de 47%.

LOCUL 3. Poziția a treia este ocupată de Dimex 2000, antreprenor român intrat recent în liga mare a constructorilor de drumuri de mare viteză, care a avut un progres de 7,6 puncte procentuale pe șantierul Drumului Expres DEx4 Turda – Tureni.

Află care sunt progresele pe celelalte șantiere, AICI.

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.