Topul celor mai harnici constructori de autostrăzi în septembrie: constructorul român UMB revine pe primul loc. Progresele înregistrate pe loturile Autostrăzii Transilvania
Cel mai mare constructor român de drumuri, grupul UMB, domină în luna septembrie topul de profil, dar nu cu lucrările de pe Autostrada Transilvania, ci cu progresele de pe Autostrada Moldovei A7. Turcii de la Ozaltin și bistrițenii de la Dimex 2000 ocupă următoarele locuri, cu progresele înregistrate la drumuri expres.
Pe de altă parte, lucrările pe loturile de pe Autostrada Transilvania finanțate prin PNRR au înregistrat progrese insignifiante în luna septembrie, de nici măcar un procent.
Clasamentul costructorilor de autostrăzi pe luna septembrie 2024
Locul 1. UMB ocupă în septembrie primul loc în topul constructorilor de autostrăzi, după ce au fost actualizate datele privind stadiul lucrărilor pe cele patru loturi ale A7 Buzău – Focșani. Liderul incontestabil al clasamentului apare cu progrese chiar de 35 puncte procentuale la lotul 1 Buzău – Vadu Pașii, ce include podul peste râul Buzău.
Locul 2. Topul constructorilor de autostrăzi pe luna septembrie continuă cu asocierea condusă de turcii de la Ozaltin, care a avut un proges de peste 11 puncte procentuale pe tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12), ce urmează de asemenea să fie dat în trafic în 2024.
Locul 3. Asocierea condusă de bistrițenii de la Dimex 2000 a înregistrat un avans semnificativ în septembrie, de 9 puncte procentuale, la Drumul Expres Turda – Tureni (DEx4), realizat în proporție de 62%.
Grafic cu progresele înregistrate de constructorii de autostrăzi și drumuri expres în luna septembrie 2024. Sursa foto: CESTRIN
Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania în luna septembrie 2024
Potrivit CNAIR, pe loturile de pe A3 unde se lucrează, progresele sunt următoarele:
Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor (30,06 km), stadiul fizic al lucrărilor înregistrat în luna septembrie a fost insignifiant, de 76,9%, cu 0,1 % mai mult decât în august 2024 (76,8%). Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie construite de către antreprenorul turc Ozaltin. Constructorul pe acest lot este Spedition UMB.
Pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km), stadiul fizic a fost de 60,38%, cu 0,58% mai mult decât în luna precedentă (59,08%). Trebuie subliniat că lucrările pe aceste secțiuni sunt finanțate prin PNRR, iar termenele au fost extinse, la cererea constructorului Spedition UMB, pentru iulie 2026, respectiv decembrie 2026.
Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include și tunelul Meseș (cu o lungime de 2,7 kilometri și două galerii) are constructor desemnat de CNAIR pe 1 noiembrie 2024: asocierea condusă de constructorul turc Makyol. Vorbim de cel mai scump lot de pe autostrăzile din România (max. 8,8 miliarde de lei), care are o durată de proiectare + execuție de 78 de luni (6 ani și jumătate).
Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș a intrat în organizare de șantier din luna septembrie 2024. Pentru finalizarea construcției celor 26,35 km, antreprenorul român Construcții Erbașu are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări). Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin PT ), a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut. Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vor construi inclusiv 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte.
Lucrările pe tronsonul Chibriș – Biharia vor începe din mai 2025. Realizarea segmentului de 28,55 de kilometri Chibriș – Biharia, de pe A3, a fost blocată încă din toamna anului trecut din cauza contestațiilor. Antreprenorul Precon acuza CNAIR pentru tergiversarea semnării contractului, în timp ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat vina pe constructor pentru blocaj. Durata contractului este de 24 de luni, cu 6 luni alocate etapei de proiectare și 18 pentru execuție. Vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje.
La vest, lotul Chiribiș – Biharia se continuă cu cei 5,5 km. dați în trafic în 2020 între Biharia și Borș II.
Citește și articolul de mai jos care îți spune cum arăta situația în luna august 2024: