Topul celor mai harnici constructori de autostrăzi din România. Surpriză: turcii de la Ozaltin, pe primul loc. Care sunt progresele pe Autostrada Transilvania
Clasamentul constructorilor de drumuri de mare viteză din România pe luna ianuarie 2024 este dominat, pentru prima dată, de firma Ozaltin din Turcia, cu lucrări la „Autostrada Ford Otosan” (DEx12).
Și constructorul cu acționariat austriac Porr a avut progrese semnificative pe șantierul secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), în vreme ce UMB a avansat la „cocoașa” de la Focșani (A7), potrivit economica.net.
Din păcate, progresele întregistrate de UMB pe secțiunile de pe Autostrada Transilvania, pe luna ianuarie, sunt zero.
Locul 1. Potrivit datelor CNAIR, turcii de la Ozaltin au ocupat primul loc în clasamentul constructorilor de autostrăzi, după ce în luna ianuarie au raportat un avans de 2,66 de puncte procentuale pe tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12).
Locul 2. Pe a doua poziție s-a situat Porr Construct, cu un progres de 2,53 de puncte procentuale pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș din A1 Sibiu – Pitești. Lucrările la lotul cu primul tunel veritabil de autostradă din România au depășit astfel stadiul de 20%.
Locul 3. Podiumul este completat de UMB, cu un avans de 2 puncte procentuale, după mai multe luni, pe lotul 4 Mândrești Munteni – Focșani al Autostrăzii Buzău – Focșani (A7). Botezat „cocoașa” de la Focșani, acest lot este cel mai avansat din cele 10 construite de UMB din A7, fiind realizat în proporție de 29%.
Care este stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania
Cum scriam mai sus, pe loturile unde lucrează UMB Spedition, compania deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, din datele CNAIR, nu s-a înregistrat niciun progres pe luna ianuarie 2024.
Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor, stadiul fizic al lucrărilor, înregistrat în luna ianuarie 2024, este de 71,20%. Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie construite. Pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului, stadiul fizic este de 41,20%. Trebuie subliniat că lucrările pe aceste secțiuni sunt finanțate prin PNRR și trebuie să fie încheiate până în decembrie 2026.
Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include tunelul Meseș (cu o lungime de 2,7 kilometri și două galerii) încă n-a fost scos la licitație. Este cel mai scump lot de pe autostrăzile din România (max. 8,8 miliarde de lei) și are o durată de proiectare + execuție de 78 de luni (6 ani și jumătate).
Iată graficul cu datele înregistrate de CNAIR în ianuarie 2024 pe drumurile de mare viteză sau autostrăzi.
Probleme pe șantierul DEx4 de la Tureni
Lucrările par că stagnează de-a dreptul pe șantierul DEX4 (legătura care va conecta DN1 de Autostrada Transilvania în dreptul localității Tureni), unde lucrează o asociere condusă de societatea bistrițeană Dimex 2000. Graficul CNAIR arată că pe luna ianuarie n-a fost înregistrat niciun punct procentual. Astfel, lucrările au stagnat, iar stadiul fizic pe DEx4 este cel realizat în octombrie 2023: 5,5%.
Pe de altă parte, Strabag revine cu un avans de un punct procentual față de luna decembrie 2023 pe drumul expres ce va conecta Oradea la Autostrada Transilvania (A3). Aici, lucrările sunt la 92%. DEx11 are ca termen contractual sfârșitul lunii martie 2024.
Cum arăta situația în luna decembrie 2023:
Pe restul șantierelor unde au fost raportate progrese în ianuarie, acestea au fost mai mici de 1 punct procentual. De menționat că pentru 11 din cele 24 de șantiere monitorizate n-au fost raportate deloc cifre noi de progres în prima lună a anului.
Citește mai multe, aici.