Termen final pentru desemnarea câștigătorului lotului Meseș de pe Autostrada Transilvania: Problemele de finanțare complică licitația
Astăzi, 31 octombrie 2024, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are termenul final pentru desemnarea câștigătorului contractului de execuție pentru lotul Meseș, cel mai scump tronson de autostradă din România. Cu o valoare estimată la 6,8 miliarde lei fără TVA (aproximativ 8 miliarde lei cu TVA), lotul include un tunel de 2,8 kilometri și reprezintă un element esențial pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania.
Un proces lung și complicat de evaluare
Evaluarea licitației a durat mai bine de un an, marcând șase amânări succesive. Deși CNAIR a promis că va finaliza evaluarea până pe 15 octombrie 2024, specialiștii indică faptul că procesul ar putea fi afectat de probleme mai complexe decât volumul mare de documentație, cum ar fi lipsa fondurilor necesare.
„Volumul documentației este mare, dar problema finanțării complică situația”, a declarat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura, citat de Europa Liberă.
Probleme de finanțare pe Programul Operațional Transport
Finanțarea proiectului Meseș este pusă sub semnul întrebării, în contextul în care Programul Operațional Transporturi 2021-2027 este deja supracontractat. Estimările arată că valoarea totală a proiectelor semnate sau licitate depășește de două ori fondurile disponibile.
„Lotul cu Meseșul e prioritar, dar nu vor fi bani pentru toate proiectele”, avertizează Ionuț Ciurea.
Programul Transport alocă aproximativ 5,5 miliarde de euro pentru proiectele rutiere, dintr-un total de 9,6 miliarde de euro disponibil pentru întreaga infrastructură de transport. Dintre acestea, 4,6 miliarde de euro provin din fonduri europene, restul reprezentând cofinanțare din bugetul național.
Principalii competitori pentru lotul Meseș
La licitația pentru acest tronson au fost depuse șapte oferte, printre care se numără:
•UMB, compania românească lider pe piața locală, în parteneriat cu EuroAsfalt (Bosnia-Herțegovina);
•WeBuild (Italia);
•Makyol (Turcia), alături de Ozaltin.
UMB este deja implicată în numeroase proiecte de infrastructură, inclusiv pe alte loturi ale Autostrăzii Transilvania și pe Autostrada Moldovei (A7). WeBuild lucrează pe Autostrada Sibiu-Pitești, iar Makyol derulează contracte pe secțiunea A13 Sibiu-Făgăraș și la metroul din București.
Un tunel strategic pentru coridoarele europene
Lotul Meseș, care leagă Poarta Sălajului de Nușfalău, include tunelul Meseș, lung de 2,8 km și prevăzut cu două galerii, cu o viteză de proiectare de 120 km/h. Contractul reprezintă cel mai mare proiect rutier licitat în România până în prezent și este crucial pentru conectarea regiunii pe coridoarele europene de transport.
Rămâne de văzut dacă CNAIR va face anunțul mult așteptat sau dacă lotul Meseș va rămâne, pentru încă o vreme, un proiect suspendat între planuri ambițioase și fonduri insuficiente.