Taxi-urile pe banda dedicată. Emil Boc: “Șoferii nu vor mai câștiga niciun proces”

Autor  Ionel Lespuc   în       2 years în urmã     3034 Vizualizări.  

Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat astăzi că taximetriștii nu vor mai câștiga niciun proces, dacă vor contesta amenzile primite pentru circulația pe benzile dedicate. În ședința de Consiliu local de marți se va aproba o hotărâre prin care li se va acorda permisiunea de a circula, cu client, pe patru tronsoane de bandă dedicată: pe bdul Nicolae Titulescu, pe Calea Florești, pe strada Regele Ferdinand și pe Splaiul Independeței.

„Poliția Rutieră va putea amenda taximetriștii care nu vor respecta regulile impuse de noi și nu va mai pierde niciun proces. Până acum, unele procese s-au pierdut, altele s-au câștigat. Judecătorii spuneau ca nu exista o hotărâre de Consiliu local, dar acum va exista. Nu este un act de orgoliu, ci unul de responsabilitate din partea noastră”, a spus Emil Boc, la Realitatea FM.

Măsura anunțată de primar se bazează pe un studiu realizat de specialiști de la Universitatea Tehnică. Echipa de ingineri a calculat că taximetrele pot circula în aceleași condiții pe patru tronsoane de bandă dedicată, însă inițial Primăria a exclus două, Splaiul Independeței și Calea Florești. La insistențele reprezentanților taximetriștilor, le-a inclus în proiectul de HCL.

Asociațiile taximetriștilor au reacționat anul trecut la deciziile anunțate de primar.
Filiala Cluj ANPOTRT, Asociația Națională a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi, a ținut să precizeze că taximetrele au dreptul legal de a circula pe benzile destinate transportului în comun marcate prin indicatorul BUS. Iar acest lucru se bazează pe următoarele argumente:
  1. În legea 38/2003 legiuitorul specifica clar ca, taximetrele fac prte din transportul public de persoane
  2. HCL 148/2008 aprobă în Cluj Napoca ,,Regulamentul cadru pentru organizarea și executarea serviciului public de transport local în regim de taxi, unde specifică la art.8 ,,Transportul public local în regim de taxi se efectueaza numai în condițiile respectării prevederilor Legii nr.38 din 2003″
  3. Legea 38/2003 art.20 pct.5 specifică clar ,,Taxiurile pot circula în localități pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”.

Asociațiația de Monitorizare Taxi Transilvania a făcut publice fragmente din două sentințe judecătorești din 2020, în care șoferii de taxi au câștigat procesele.

SENTINŢA CIVILĂ NR.5298/2020

PREŞEDINTE: LAURA TIVADAR

“…instanța apreciază, raportat la dispozițiile art.20 alin.5 din Legea  nr.38/2003, precum și față de faptul că Municipiul Cluj-Napoca nu a fost în  măsură să indice vreo reglementare legală contrară, că petenta, care desfășura  acticitatea de transport în regim de taxi, avea dreptul de a circula pe banda  destinată mijloacelor de transport în comun, întrucât Comisia de circulație a  Municipiului Cluj-Napoca nu are competența de a dispune derogarea de la o  normă cuprinsă într-o lege”

SENTINȚA CIVILĂ NR.3993/2020 

PREȘEDINTE IOANA VALERIA AMUSCĂLIȚEI

“…constând în aceea că petentul a circulat pe un sector de drum cu acces  interzis, instanța reține că conform art.20 alin,(5) din Legea nr.38/2003,  taxiurile pot circula în localități pe pistele special amenajate pentru mijloacele  de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora.  Rezultă din norma legală reluată în cele ce preced faptul că autoturismele  care circulă în regim de taxi le este permis accesul pe acele sectoare de drum  special amenajate pentru mijloacele de transport în comun, cu unica condiție  de a nu perturba circulația acestora.  

În consecință (…)fiind lipsit de relevanță sub aspectul răspunderii  contravenționale dacă în momentul respectiv în autoturism transporta sau nu  client al serviciilor de taximetrie, o astfel de condiție nefiind reglementată de  norma legală.” 

———-

„Asociațiația de Monitorizare Taxi Transilvania nu poate fi de acord cu intenția administrației locale de a împiedica, printr-o hotărâre, accesul  taximetrelor pe benzile de bus amenajate în Municipiul Cluj-Napoca. (…) Autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile  de trafic aferente serviciilor publice de transport local, arată AMTT.

Foarte interesant este că, potrivit AMTT, Comisia de circulație din cadrul Primăriei a solicitat UTCN să includă în analiza sa valorile de trafic de pe benzile de bus și autoturismele autorizate care realizează transport alternativ, fapt care, potrivit asociației taximetriștilor, contravine flagrant OG49/2021.

Ca urmare, AMTT solicită acces nelimitat al taximetrelor pe benzile dedicate mijloacelor de transport în comun (adică și fără client) și posibilitatea folosirii stațiilor CTP pentru îmbarcare/debarcare clienți în intervalul 23-05. În plus, atenție!, taximetriștii cer eliminarea traficului velo și trotinete electrice de pe benzile dedicate.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.