Sunt progrese în proiectul modernizării căii ferate Cluj-Napoca – granița cu Ungaria. Dar pasajul Tăietura Turcului unde e?

Autor  Ionel Lespuc   în       1 zi în urmã     1938 Vizualizări.  

Proiectul de modernizare și electrificare a căii ferate care leagă Cluj-Napoca de granița cu Ungaria continuă să avanseze, lucrările fiind împărțite pe patru loturi ce acoperă o lungime totală de 166 kilometri. Inițiat în urmă cu un an și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), proiectul beneficiază de o investiție totală de 9,47 miliarde lei, dintre care 5,64 miliarde lei reprezintă fonduri nerambursabile din partea Uniunii Europene.

Situația lucrărilor la finalul lui 2024

1.Lot 1: Cluj-Napoca – Aghireș (30,41 km)

Proiectul vizează electrificarea liniei ferate, modernizarea a două stații de cale ferată, construirea a 13 poduri, 35 podețe și un pasaj denivelat, alături de implementarea sistemului ERTMS (ETCS Nivel 2 și GSM-R).

•Stadiu fizic: 18%

•Termen estimat finalizare: 2026

În cadrul acestui lot este inclusă și realizarea pasajului Tăietura Turcului, care ar urma să fluidizeze traficul în zona Hoia – Baciu, însă lucrările sunt departe de a începe. Chiar și în raportul primarului Emil Boc se face referire doar într-o propoziție la acest pasaj: se specifică faptul că ar urma să fie realizat de CFR în cadrul proiectului finanțat din PNRR. Culmea, în 2026 pasajul ar trebui să fie gata!

2.Lot 2: Aghireș – Poieni (36,33 km)

Acest segment include electrificarea liniei, modernizarea a două stații de cale ferată, construirea a trei poduri, 67 podețe, un pasaj denivelat și două tuneluri.

•Stadiu fizic: 22,6%

•Termen estimat finalizare: 2026

3.Lot 3: Poieni – Aleșd (52,74 km)

Segmentul cel mai lung presupune electrificarea liniei, modernizarea a două stații, construirea a 10 poduri, 91 podețe, două pasaje denivelate și două tuneluri.

•Stadiu fizic: 4,03%

•Termen estimat finalizare: 2026

4.Lot 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)

Acest tronson prevede electrificarea liniei, modernizarea a patru stații de cale ferată, construirea a opt poduri și 17 podețe, precum și implementarea ERTMS.

•Stadiu fizic: 7,1%

•Termen estimat finalizare: 2026

Sistemul ERTMS – o modernizare esențială

Unul dintre pilonii proiectului este implementarea sistemului European Rail Traffic Management System (ERTMS), ce va asigura un nivel ridicat de siguranță și interoperabilitate în transportul feroviar. Subcomponentele ETCS Nivel 2 (European Train Control System) și GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) vor îmbunătăți semnalizarea și comunicarea, contribuind la reducerea timpilor de călătorie și la creșterea eficienței.

 

 

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.