Struțo-cămila urbană: autobuze cu hidrogen și piață în același proiect. Piața e în șantier, autobuzele încă în ceață

Consiliul Local Cluj-Napoca urmează să dezbată luni, 4 august, aprobarea contribuției municipiului la un proiect de peste 134 de milioane de lei care îmbină două componente foarte diferite: modernizarea spațiului public pietonal din zona Piața 14 Iulie – Garibaldi – Toduță – O. Goga și achiziția a 25 de autobuze cu pilă de combustie alimentate cu hidrogen.
Un proiect hibrid, în care spațiul public se întâlnește cu mobilitatea nepoluantă, dar și un exemplu de „struțo-cămilă” administrativă, în care două obiective diferite sunt puse la un loc pentru a atrage fonduri europene. Partea de spațiu public este deja în șantier, în timp ce despre autobuze nu știm când – sau dacă – vor apărea.
Piața se face
Contractul de proiectare și execuție pentru reamenajarea zonei a fost semnat la finalul anului 2022, iar lucrările au început efectiv în decembrie 2024. Zona vizată include străzile Garibaldi, Toduță, O. Goga și piațeta 14 Iulie, iar lucrările sunt împărțite în două sectoare, cu o valoare contractuală actualizată de peste 36 de milioane lei fără TVA.
S-a semnat deja o serie de acte adiționale pentru completarea documentațiilor, ajustări de preț și servicii suplimentare. În teren, se lucrează vizibil, iar termenul de finalizare este estimat pentru anul viitor.
Autobuzele – între intenție și incertitudine
Pe partea de mobilitate, proiectul promite 25 de autobuze cu hidrogen. Sumele au fost incluse în bugetul general, iar TVA-ul aferent (15,4 milioane lei) ar urma să fie asigurat de Ministerul Finanțelor. Cu toate acestea, până la începutul lunii august nu există un contract de achiziție, nici vreo procedură lansată.
Municipalitatea a transmis cererea de finanțare și așteaptă un răspuns oficial din partea autorității de management. Între timp, autobuzele rămân în faza de intenție, iar implementarea lor depinde de fonduri suplimentare și clarificări la nivel guvernamental.
- Valoarea totală a proiectului: 134.965.789,31 lei (cu TVA)
- Valoarea totală eligibilă (ce poate fi finanțată teoretic din fonduri europene): 108.017.624,73 lei
- Valoarea eligibilă acoperită efectiv prin fonduri nerambursabile: doar 10.446.011,74 lei
- Contribuția Clujului:
- Diferența dintre valoarea eligibilă totală și cât se primește efectiv: 97.571.612,99 lei
- Plus cofinanțarea de 2% din cei 10,4 milioane primiți efectiv: 208.920,23 lei
- Plus valoarea neeligibilă integral suportată de oraș: 26.948.164,58 lei