Strada de pământ din centrul Clujului, între “oribil” și “nașpa”. Emil Boc: „Model european”
Media9 a scris ieri că strada Kogălniceanu va avea un tronson de pământ. În spiritul tradițional al Primăriei, informația a fost ținută la sertar; nu s-a motivat, nu s-a dezbătut public, nu am auzit păreri pro sau contra. Am aflat cam toți când s-a terminat. Am consultat câțiva arhitecți, care balansează între considerații elevate tip “oribil” și “nașpa”.
Emil Boc a vorbit astăzi despre acea parte a proiectului și a lăudat-o. “Proiectantul a luat ca exemplu un model european”, a explicat Boc. A făcut și trimiteri către orașe ca Bruxelles și Valencia, dar vorbind despre parcuri, nu despre spații din mijlocul unei străzi.
“Așa a decis proiectantul, în consonanță cu ce este în Europa, să avem zonă pietonală pavată cu diverse tipuri de granit, spații publice deschise, dar și o zonă unde nu a pus nici asfalt, nici beton, a pus un gen de sol natural – copaci plantați și sol natural – ca oamenii să poată intra și în contact cu natura. Să nu mergi în vârful muntelui la Băișoara să poți avea contactul cu pământul. Și în spațiu urban să fie zone pe care dacă dorești le utilizezi, dacă nu dorești, nu le utilizezi. Nu e spațiu de circulație cu mașinile. Încă lucrarea nu este finalizată acolo. De aceea mai vedeți utilaje. Acolo nu sunt și nu vor fi mașini care să circule”, a spus Emil Boc, la Realitatea FM.
Ce spune primarul aici, pe final, este că noroiul din fotografiile noastre nu va exista; acum circulă pe acolo utilaje și denivelează suprafața. Bun, dar întrebare: când vor trece autobuzele școlare, ambulanțele, riveranii, mașinile de colectare a deșeurilor nu vor lăsa urme?
Primarul a mai subliniat că era responsabilitatea proiectantului, Arnold Macalik, să dea informații: “Aici ar trebui să comunice proiectantul. El ar trebui să iasă primul în cetate și să explice”, precizând că “în 95% din 100% dintre cazuri am fost de acord cu el”. Dezacordul s-a produs la arborii eliminați și la soclul grupului statuar “Școala Ardeleană”.