„Stâlpii împușcați”, aduși în atenția națională de platforma „Curatorial”

Unul dintre cele mai semnificative monumente publice din Cluj-Napoca, „Stâlpii împușcați”, este subiectul unui articol publicat recent pe platforma culturală „Curatorial”. Lucrarea realizată de sculptorul Liviu Mocan, dedicată celor căzuți în Revoluția din 1989, primește astfel o binemeritată atenție într-un spațiu editorial dedicat artei contemporane și patrimoniului vizual.
Pentru clujeni, monumentul din Piața Unirii – cele șapte siluete de bronz amplasate în 2003 la intersecția cu strada Napoca – este un reper cotidian. Pentru publicul larg, însă, redescoperirea acestuia printr-o platformă națională aduce un plus de vizibilitate nu doar operei în sine, ci și contextului istoric pe care îl evocă.
Lucrarea poartă urmele simbolice ale gloanțelor trase în decembrie 1989. Dintre cele șapte siluete, una are o rană deschisă, „prin care se vede cerul”, după cum explică autorul. Este un detaliu care a atras și atenția autorilor articolului de pe Curatorial, ca expresie a durerii, dar și a speranței.
La Cluj-Napoca, Revoluția a însemnat pierderea a 26 de vieți, dintre care 13 doar în Piața Unirii. Monumentul este amplasat exact în acest loc al memoriei colective.
Articolul oferă și un portret amplu al artistului Liviu Mocan, născut în satul Cara și stabilit la Cluj, unde a urmat întreaga formare artistică, de la Liceul de Artă până la Academia devenită ulterior UAD. Apoi, Liviu Mocan a studiat în SUA și a expus pe toate continentele. Lucrările sale monumentale se regăsesc în spații publice din România, SUA, Norvegia, Noua Zeelandă sau Egipt.
Clujul beneficiază de mai multe creații ale sale, printre care și „Sămânța” de la Muzeul de Artă. Însă poate nicio altă lucrare nu este mai încărcată simbolic și emoțional decât „Stâlpii împușcați”.