Specialiștii în mobilitate cer mai multe benzi pentru autobuze și constrângeri pentru automobile
Media9 a scris în exclusivitate despre draftul de plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD), realizat pentru Cluj-Napoca și zona metropolitană de consultanții de la Civitta. Pe lângă viziunea pe care o oferă, PMUD lansează niște avertismente administrației publice locale. Se cere amenajarea de noi benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun, constrângeri pentru șoferii de automobile, măsuri pentru evitarea poluării și o planificare mai atentă în urbanism.
- PMUD aruncă o privire în viitorul mobilității Clujului. „Cetățenii înțeleg că parcarea nu este un drept garantat” și „o parte considerabilă din clujeni nu mai dețin autoturisme personale”
- Clujul are nevoie de poduri noi, cred specialiștii. Unde ar trebui construite
PMUD este un instrument strategic în baza căruia Clujul va putea atrage fonduri europene. Practic, el oferă o direcție de urmat pe termen mediu, 2021-2027, și lung, până în 2035.
Cine este Civitta? Inițiată ca o alianță a firmelor de consultanță din statele baltice, cu sediul în Estonia, Civitta se prezintă acum drept cea mai importantă companie de consultanță de management din Europa Centrală și de Est. Specialiștii baltici operează în peste 40 de țări din Europa, Asia și America, având peste 10.000 de proiecte finalizate.
Specialiștii spun că sunt necesare benzi dedicate, pentru ca viteza de transport public să crească, dar și constrângeri pentru șoferi, ceea ce se traduce prin benzi mai puține, prețuri mai mari pentru parcare în zona centrală. Există orașe care percep și „taxă de centru”, o idee despre care primarul Emil Boc a mai vorbit.
„Pe termen scurt și mediu, durata petrecută în trafic de autoturisme și transportul public va cunoaște o creștere dată de indicele de motorizare crescut și de gradul de mobilitate în creștere, dacă nu se vor lua măsuri asupra creșterii vitezei de deplasare pentru transportul public prin prioritizarea transportului public la intersecții și impunerea de constrângeri utilizatorilor de autoturisme”, se arată în document.
Urbanismul modern vorbește despre „îndesire”, iar apariția a tot mai multe locuințe îndepărtate duce la creșterea aglomerației din trafic, spun elaboratorii PMUD: „Fără o planificare urbană și o guvernare adecvată, la nivelul zonelor urbane funcționale, municipiul se va extinde în mod necontrolat, conducând la apariția zonelor izolate, greu accesibile cu transportul public, la creșterea distanțelor de deplasare și, implicit, la dependența de autoturismele personale”.
Evident, o aglomerație mai mare înseamnă poluare. Situația aerului din Cluj este tot mai proastă, iar o parte din vină cade pe umerii traficului. Șoferii nu înțeleg cu niciun chip că fac rău mediului și propriei sănătăți.
„Municipiul și zona metropolitană în ansamblu se confruntă și o cu o serie de probleme generate de autovehicule și trafic. Una dintre ele este poluarea cu noxe, praf și zgomot, datorate traficului auto. Din analizele consultantului reiese că arterele principale de circulație sunt surse de poluare care afectează zonele de locuit, având efecte negative asupra calității vieții și a sănătății. Lipsa unei centuri ocolitoare complete a orașului, duce la trafic de tranzit pe arterele de traversare ale municipiului și, astfel, ele devin, din bulevarde, culoare de trafic. De asemenea, parcările din zonele rezidențiale afectează calitatea vieții, devenind un factor de poluare vizuală și cu praf, dar și element de disconfort”, se mai arată în draftul Planului de mobilitate urbană durabilă.
PMUD-ul realizat de Civitta urmează să fie pus în dezbatere publică, după finalizarea sa.