Simulacru de dezbatere. Consiliul Județean a organizat un soi de audiență pe tema lacului Tarnița
Consiliul Județean a anunțat că organizează astăzi o dezbatere publică, pe tema regulamentului privind navigația pe lacurile Tarnița și Fântânele. Nu a fost însă nicio dezbatere. Șeful departamentului juridic din Consiliul Județean, Ștefan Iliescu, a permis celor interesați să își exprime punctele de vedere timp de trei minute, ca o audiență cu mai mulți participanți. A explicat însă că nu are nicio putere și că propunerile vor fi prezentate consilierilor județeni. Singura lui autoritate a fost aceea de a cronometra intervențiile.
S-au exprimat opinii pro și contra navigației. Numai că aici deja lucrurile sunt clare și nenegociabile: navigația pe lacurile Tarnița și Fântânele a fost interzisă încă de anul trecut. Ministrul Transporturilor a eliminat ambele lacuri de pe lista apelor navigabile. Ce trebuia discutat era legat de felul în care se supraveghează și se amendează.
Nicăieri în lume, lacurile din care se captează apă potabilă nu sunt navigabile. Mai mult, au o zonă de protecție extinsă. La Tarnița până anul trecut s-a navigat cu bărci, pontoane, skyjet-uri. În plus, pe maluri sunt o mulțime de țevi prin care dejecțiile de la cabanele dimprejur se scurg în lac. Ani de-a rândul, situația a fost cunoscută, dar nu și sancționată. În jurul lacurilor au case și o serie de politicieni sau oameni de afaceri cunoscuți, pe care nimeni nu a îndrăznit să îi deranjeze. Dar dejecțiile nu au făcut obiectul audierii și nu intră în atenția Consiliului Județean.
O petiție pentru interzicerea navigației cu motoare termice pe apa din care beau clujenii a fost votată de circa 10.000 de persoane. De asemenea, amendamente la regulamentul Consiliului Județean au fost semnate de un grup de 50 de activiști civici.
Reprezentanții ONG-urilor de mediu au cerut:
- permisiunea navigației cu motoare exclusiv electrice
- limitarea vitezei de deplasare la cel mult cinci kilometri pe oră
- interzicerea navigației cu pontoane de tip „discotecă”
- eliminarea boxelor de mare putere de pe bărci sau pontoane
Una dintre problemele semnalate de reprezentanții societății civile este legată de biroul din cadrul Consiliului Județean care va supraveghea și amenda activitatea de pe aceste lacuri. Este vorba despre Biroul Arii Protejate din cadrul Salvamont, condus de o domniță din PNL, Rocsana Contraș. Iubitul ei este unul dintre cei mai vocali susținători ai navigației motorizate. A și intervenit în audiere: “Sunt milionar în timp liber. Mă ofer să supraveghez lacul Tarnița, vă garantez că vor fi reguli”. Cum spuneam și AICI, lupii se cer paznici la oi. :))) E de văzut cum va decide Consiliul Județean să respecte legea.
O poziție foarte interesantă a avut Nicolas Tonco, un deținător de cabană la Tarnița. “Este poluare fonică, este afectată fauna, flora, malurile. Consiliul Județean trebuie să decidă dacă vrea la Tarnița un parc de distracții, circ, un mare festival sau o zonă de agrement cu liniște, flori, natură sănătoasă. Când vin domnii cu scutere și fac fântâni arteziene, o terminăm și cu peștii. Scot weekend de weekend câte o tonă de deșeuri de pe ambarcațiuni. Unde le duc?”, a spus Tonco.
Juristul Ștefan Iliescu a explicat că, odată ce lacurile clujene au fost scoase din anexa privind căile navigabile, inclusă în hotărârea de guvern 665/2008, intră sub incidența altor legi. Articolul 19 din ordonanța 42/1997 prevede că reglementarea navigației pe apele interioare ale României care nu apar în hotărârea 665 se face de către consiliile județene.
Articolul 19
- (1) Reglementările, supravegherea și controlul navigației în apele naționale, altele decât cele navigabile, sunt de competența consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, pe teritoriul cărora se află aceste ape.
- (2) Reglementările prevăzute la alin. (1), întocmite de consiliile județene, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, se aprobă de către minister.
- (3) Activitatea de supraveghere și control se organizează de consiliile județene, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, cu avizul Autorității Navale Române.
Acum propunerile ajung pe mâna politicienilor și vom vedea ce se va vota în Consiliul Județean.