Și gratis e prea scump. Evoluţie lentă şi defectuoasă a cadastrării în Cluj și Sălaj

Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF) 2015-2023 a fost demarat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) în vederea întabulării gratuite a imobilelor din proprietate şi pentru sprijinirea politicilor de dezvoltare locală / regională / naţională. Din păcate, chiar și gratis e prea scump. Primăriile din județele Cluj și Sălaj nu s-au înghesuit, iar când au fost interesate, nicio surpriză, de multe ori au apărut disfuncții.
Ce probleme sunt în județul Cluj
Calitatea slabă a serviciilor de cadastrare furnizate de societatea Gauss SRL Timișoara și Ramboll South East Europe SRL iese în evidenţă şi după acceptarea documentaţiilor de către Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj şi ANCPI.
Spre exemplu, din cauza erorilor din înregistrările realizate de cele două firme (ex. amplasamente greşite, vecinătăţi greşite), cetăţeni din Aghireșu, Borșa, Chinteni, Iclod și Vultureni continuă să identifice nereguli în documentele de cadastru la aproape un an de la recepţionarea înregistrărilor (în cazul Chinteni şi Aghireşu).
În cazul celei de-a şasea comune cuprinse în contractele de cadastrare la nivel de UAT (Jucu), OCPI Cluj se confruntă cu un val de cereri de rectificare depuse de cetăţeni, situaţie care putea fi evitată printr-o abordare profesionistă de către firme a lucrărilor de înregistrare.
Astfel de situaţii generează încărcătură suplimentară pentru OCPI Cluj (care trebuie să identifice soluţii), în condiţiile în care firmele ar fi putut/ au avut la dispoziţie documentele necesare realizării corecte a înregistrărilor.
Ce probleme sunt în județul Sălaj
Sălajul are doar contracte de cadastrare la nivel de sector cadastral, dar lucrurile merg lent şi prost şi s-ar putea agrava prin pierderea finanţării (aproximativ 2 milioane lei) pentru unele dintre contractele în derulare.
Spre exemplu, la 5 ani de la debutul programului, există doar 6.200 de imobile înregistrate (faţă de câteva sute de mii estimate a fi în total). Aproape 40 de contracte de finanţare a activităţii de înregistrare sistematică, încheiate în 2018 şi 2019, riscă să fie reziliate.
Motivul?…. nu s-a făcut nimic sau aproape nimic, cu atât mai grav cu cât acestea au fost prelungite de mai multe ori. În iunie 2020, contractele de finanţare au primit „o nouă şansă” de a fi prelungite, însă cu condiţia ca până la finele lui octombrie 2020 (pentru contractele din 2018), respectiv decembrie 2020 (pentru contractele din 2019) să fie predată la OCPI o primă tranşă a documentelor de cadastru.
Ne întrebăm dacă primarilor din Băbeni, Bălan, Buciumi, Creaca, Cuzăplac, Cristolţ, Dobrin, Fildu de Jos, Gârbou, Hereclean, Ip, Jibou, Mirşid, Plopiş, Nuşfalău, Surduc, Şărmăşag, Treznea, Valcău de Jos, cărora cetăţenii le-au acordat un nou mandat, le va păsa de data aceasta mai mult de ce se întâmplă şi cum decurge înregistrarea sistematică în comunele pe care le conduc.
Probabil şi topografii şi cetăţenii au partea lor de vină, dar domnilor primari, de câţi ani este nevoie pentru a vedea că un contract nu merge? Că trebuie deblocat? Sau că trebuie reziliat?
Cadastrarea se face pe bani naționali și europeni
Sursele de finanțare ale programului sunt veniturile Agenției, reprezentând 900 de milioane de euro, Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, AXA prioritară 11 – Extinderea geografică a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în cadastru şi cartea funciară, reprezentând 300 de milioane de euro, și, nu în ultimul rând, bugetele primăriilor.
Printre beneficiile realizării programului PNCCF 2015-2023 se numără:
- creşterea gradului de siguranţă a tranzacţiilor imobiliare, respectiv vânzarea/cumpărarea mai rapidă şi uşoară a unui imobil;
- înregistrarea imobilelor deținute fără acte (de către posesori);
- facilitarea eliberării certificatelor de moștenitor pentru transmiterea imobilelor la urmaşi;
- reducerea termenelor pentru cererile de carte funciară și plan cadastral;
- actualizarea registrelor de evidență cadastrală ale primăriilor;
- facilitarea procedurilor de accesare a unor resurse financiare nerambursabile (ex. fonduri alocate prin Agenția pentru Plăți și Intervenții în Agricultură).