Ședință extraordinară, la Cluj. Costurile pentru metrou au urcat în tavan
Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca se va întruni, în şedinţă extraordinară, luni, 12.09.2022, ora 10, singurul punct de pe ordinea de zi fiind actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului metroului. Emil Boc anunțase încă de vineri, 9 septembrie, o creștere a prețurilor la metroul clujean de 35%.
Proiectul ordinii de zi al convocării, de îndată, a Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca în ședința extraordinară de luni se referă la:
„Proiect de hotărâre privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții <Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții> – componenta investițională Magistrala I de Metrou, aprobați prin Hotărârea nr. 719/2021 (aprobarea studiului de fezabilitate [documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici] pentru obiectivul de investiții <Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții> – componenta investițională Magistrala I de Metrou). Proiect din inițiativa primarului”.
Valoarea totală a contractului este, după actualizare, de 13,691 miliarde de lei (cu TVA), adică 2,802 miliarde de euro. Valoarea totală a investiției fără TVA este de 11, 567 miliarde de lei (2,367 miliarde de euro).
În tabelul de mai jos sunt eșalonați cei 8 ani de execuție la metrou.
96
de luni, adică opt ani, este durata totală a contractului.
În 22 august, Primăria Cluj-Napoca, după consultarea Ministerului Transporturilor, a decis suspendarea procedurii de achiziție.
„În ultimele 4 zile am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de realizarea Metroului de la Cluj și care ne-au precizat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată. Pentru a nu anula licitația, care ar fi presupus cel puțin 6 luni de amânare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al Guvernului României. Procedura de achiziție va fi continuată imediat după actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici. Am decis astăzi întrucât doar acum am primit sesizări oficiale de la mari concerne interesate de realizarea Metroului că nu pot depune oferte în valoarea estimată”, transmiteau atunci oficialii Primăriei Cluj-Napoca.
Un metrou ușor
Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 de secunde: 15.200/21.600 pasageri/oră și sens (40 trenuri/oră și sens). Interstațiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene cu diametrul interior de 5,5 m, executate cu mașini de forat tuneluri, cu menținerea presiunii în front, tip TBM.