Schimbări importante în circulație: apar benzi reversibile și noi benzi dedicate. Boc cere bandă bus și în Florești
Pierdem tot mai multe minute din viața noastră în trafic. Cum spuneam AICI, la anumite ore sunt 28 de străzi cu grad de încărcare de peste 90%. Situația este din ce în ce mai gravă, de la lună la lună, o simt pe propria piele toți șoferii. E limpede, străzile nu se pot lărgi, iar abordarea Primăriei este europeană: oferă condiții tot mai bune de transport în comun, astfel încât clujenii să renunțe la deplasarea cu mașina personală.
Vehiculele Companiei de Transport Public (CTP) sunt moderne și apar tot mai multe benzi dedicate. Iar municipalitatea merge înainte pe această direcție. Primarul Emil Boc a anunțat astăzi care sunt următoarele artere pe care autobuzele vor avea o bandă proprie: Calea Florești, e o lungime de 1,4 kilometri, și strada Moților, pe 750 de metri, între Primărie și Coșbuc.
“Fără prioritizarea transportului public nu vom reuși să circulăm. Așa cum se circulă acum, toată lumea este nemulțumită. De aceea, am decis să prelungim benzile dedicate până în prima săptămână a lunii noiembrie. Nu se poate de pe o zi pe alta, întrucât e nevoie de marcaje noi și de semafoare. Autobuzele trebuie să aibă prioritate la plecarea de la semafor”, a spus Emil Boc, la radio Realitatea FM.
Deocamdată, benzile dedicate vor funcționa doar pe relația Mănăștur – centru, nu și în sens opus. Pe Calea Florești, banda bus va fi permanentă; i se va face loc prin schimbarea regulilor de parcare. Mașinile care acum sunt parcate oblic vor putea în viitor staționa doar paralel cu bordura. Municipalitatea a constatat că 85% dintre cei care parchează pe Calea Florești nu plătesc abonament. Pe strada Moților, însă, este posibil să existe intervale orare; specialiștii spun că acolo se studiază intens și mult mai aplicat decât în trecut varianta unor benzi reversibile. Despre aceste benzi se discută de trei ani, însă ideile de la Primărie au avut parte de o opoziție solidă din partea reprezentanților Poliției Rutiere.
“Îmi doresc și eu o bandă reversibilă pe Moților, o avem în vedere, dar trebuie răbdare. Am văzut că s-a implementat la Alba Iulia și aia nu e treabă serioasă. Sunt multe lucruri de pus la punct și studii de făcut. Trebuie să avem logistica necesară, care presupune automate și tempomate electronice, apoi trebuie să știm cum să programăm automatul. Iar pentru aceasta e nevoie să cunoaștem timpii de golire a benzii. E o chestiune pur tehnică, dar până la urmă cel mai important lucru este siguranța circulației”, a subliniat, pentru Media9, Nicolae Filip, șeful laboratorului de trafic rutier al UTCN.
În schimb, în zona fabricii de bere autobuzele vor circula “la comun”. Zona nu permite încă amenajarea benzilor dedicată, însă este prinsă într-un proiect de modernizare: urmează să se lărgească atât Calea Mănăștur, prin îngustarea trotuarelor, cât și strada Mărginașă, astfel încât să devină o arteră mult mai importantă pentru traficul spre și dinspre Zorilor.
Primarul Clujului are idei și pentru Florești. “Am cerut Ministerului Transportului și CNAIR să aibă în vedere realizarea de benzi dedicate mijloacelor de transport și în Florești, pe DN1, măcar pe sensul de venire spre Cluj”, a mai declarat Boc.
Ca șoferii să fie convinși să renunțe la mașina proprie, primarul a promis și o frecvență mai mare în transportul public: “Am cerut CTP să suplimenteze flota și să crească frecvența cu 10%. Vine și iarna, oamenii se îmbracă mai gros, deci va fi mai puțin spațiu în mașini”. Statistica arată că, în prezent, dinspre Florești circulă 42 de mijloace în comun pe oră, de la nodul N spre centru vin 31 de autobuze pe oră, pe Calea Mănăștur sunt 70 de vehicule de transport public pe oră, iar pe Moților se adună, venind și dinspre Grigorescu, 85 de autobuze și troleibuze pe oră. Ați înțeles, e vorba doar despre traficul pe relația vest-est.
Primarul a spus că anumite aspecte ale acestui proiect mai sunt încă în dezbatere în Comisia de circulație rutieră.