Să-l scoatem din încremenire! Transportul public din Cluj, regândit: mai puține linii, mai multe stații, conexiuni rapide
O echipă formată dintr-un inginer de trafic, un economist și un IT-ist a realizat un amplu document de analiză și optimizare a transportului public din Cluj-Napoca. Studiul arată că rețeaua actuală, cu 69 de linii, ar putea fi reorganizată în 50 de trasee mai eficiente, cu mai multe stații și timpi de așteptare mai scurți.
Documentul își propune să scoată din încremenire compania de transport public, care păstrează trasee numeroase dinainte de 1994.


Beneficiile pentru călătorii
- mijloacele de transport ar veni mai des și ar străbate orașul pe distanțe mai lungi;
- ar rămâne același număr de vehicule în trafic, dar niciunul nu ar mai întoarce în Piața Mihai Viteazu;
- orice călătorie ar putea fi făcută direct sau cu cel mult un schimb, în condițiile unui oraș compact, de 12 pe 9 kilometri.
„Am făcut documentația pro bono și din pasiune. Am mai realizat astfel de optimizări, pe contracte, în mai multe orașe, dar de această dată am lucrat doar cu date publice. Am încercat să arătăm ce se poate face la Cluj cu infrastructura de azi, fără investiții mari. Singurele modificări propuse sunt câteva stații noi și folosirea unor linii de troleibuz existente, dar neutilizate încă din 1994”, a declarat pentru Media9 inginerul de trafic Tudor Măcicășan.
Acesta subliniază că reorganizarea ar aduce trei avantaje majore:
- Eliminarea întoarcerilor din zona centrală – nicio linie nu ar mai avea capăt în Mihai Viteazu sau Avram Iancu.
- Posibilitatea de a ajunge în orice punct al orașului cu un singur schimb.
- Creșterea ponderii transportului electric, prin utilizarea mai intensă a troleibuzelor și tramvaielor.
Un exemplu oferit de autorii studiului este cartierul Gheorgheni: „La Hermes există o zonă densă de blocuri, aflată la 500 de metri de orice mijloc de transport. Am propus extinderea unei linii de autobuz până acolo. E o modificare mică, dar cu impact mare pentru locuitori”, a explicat Măcicășan.
O idee veche, respinsă în 2017
Tema unei analize profesioniste pentru optimizarea transportului public nu este nouă. În 2017, jurnalistul Ionel Lespuc a propus în programul de bugetare participativă al Primăriei Cluj-Napoca finanțarea unui astfel de studiu. Proiectul a fost însă declarat neeligibil de către municipalitate.
Astăzi, documentul realizat voluntar de cei trei specialiști arată cum ar putea arăta transportul public clujean reorganizat: mai rapid, mai clar și mai prietenos pentru călători.











