Să “fușerim” un PUG. Timp scurt și bani puțini oferiți de Primărie + Caiet de sarcini copy-paste
Planul urbanistic zonal (PUG) și regulamentul local de urbanism (RLU) sunt documente strategice de importanță extraordinară pentru un oraș. Stabilesc regulile jocului în construcții și iau de pe umerii Primăriei presiunea devoltatorilor, care cer mereu imposibilul pentru a-și maximiza profitul. La Cluj există un PUG, funcțional de la sfârșitul anului 2012, dar intrat cu drepturi depline din 2014. Numai că acesta, așa cum am mai spus, nu este pe placul municipalității, care se grăbește să îl modifice. Iar graba face ca tot demersul să pară unul realizat de amatori.
Licitația pentru actualizarea PUG a fost lansată în toamna acestui an. A existat o singură ofertă, cea depusă de asocierea Synergetics Corporation SRL – AV Transport Planning – Panteia BV (Olanda).
Adrian Dumitru Ilie, unul dintre partenerii de la Synergetics Corporation, a vorbit cu Media9 și a arătat că Primăria a propus pentru această licitație un caiet de sarcini copy-paste. “Clujul a preluat caietele de sarcini de la Brașov și Constanța din SICAP (platforma de achiziții publice n.r.), menținând erorile. Constanța a ales să anuleze procedura, iar cei de la Brașov au suspendat-o”, a spus Ilie.
2,5
milioane de lei este prețul pe care municipalitatea și-a prognozat să îl plătească pentru noul PUG.
Suma pusă la bătaie a fost criticată și de arhitecții clujeni, care au motivat astfel neimplicarea în această licitație. “Valoarea contractului de la Cluj este mică, noi am știut de la început că nu vom obține profit. Este un contract de portofoliu pentru noi”, a subliniat Adrian Ilie.
În caietul de sarcini se cer plan de mobilitate urbană, hartă de zgomot, inclusiv un recensământ al spațiilor de locuire din oraș. Cum am văzut mai sus, este însă un document copy-paste, iar Primăria a renunțat rând pe rând la aceste cerințe. Este amuzant că Synergetics se arată dispusă să întocmească toate documentele, dar cerea bani în plus.
“Luând în considerare valoarea cu care a fost finanțată anterior elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Cluj Napoca, vă solicităm suplimentarea bugetului prezentului contract cu minim 2.500.000 lei, fără TVA, valoare necesară pentru elaborarea livrabilului conform specificațiilor solicitate. Având în vedere tema de proiectare detaliată impusă prin caietul de sarcini (livrabile care presupun derularea multor activități care exced obiectul unui contract de actualizare PUG, precum și elaborarea unor ”sub-livrabile” în sine), vă solicităm suplimentarea bugetului contractului la valoarea de 10.000.000 lei fără TVA. (…) Dacă se intenționează ca prestatorul să realizeze în cadrul acestui contract un recensământ al populației și locuințelor la nivelul întregului municipiu, ținând cont de numărul estimat al locuințelor (peste 140.000) și onorariile practicate în mod curent pe piața operatorilor de cercetări sociale, solicităm suplimentarea valorii estimate a contractului cu 6.000.000 lei fără TVA, sumă necesară pentru elaborarea acestui studiu de fundamentare”, se poate citi în cererile de clarificări dintre autoritatea contractantă și ofertant.
Adrian Ilie a arătat că a avut neînțelegeri cu municipalitatea și la durata de execuție. Iată ce le-a scris Synergetics Corporation reprezentanților municipalității. “Duratele etapelor derulării contractului fixate de autoritatea contractantă nu sunt realiste. Astfel, pentru elaborarea studiilor de fundamentare și derularea tuturor fazelor aferentei Etapei 1 (care nu pot fi derulate în paralel), considerăm că este nevoie de o durată de 12 luni. Pentru Etapa 2, elaborarea formei preliminare PUG și RLU, durata necesară este de 6 luni. Pentru obținerea avizelor/acordurilor termenul stabilit de autoritatea contractantă este de 3 luni de la validarea formei preliminare a PUG. Având în vedere că numai termenele legale pentru parcurgerea procedurii de mediu însumează 195 de zile, solicităm ca pentru Etapa 3 durata prevăzută să fie minim 12 luni. Solicităm autorității contractante modificarea termenelor de execuție”, este un pasaj din cererile de clarificări dintre autoritatea contractantă și ofertant. Așadar, durata propusă este de doi ani și jumătate, în condițiile în care realizarea actualului PUG a durat circa patru ani.
În tabelul de mai jos veți putea observa că municipalitatea vrea totul mai repede, adică în cel mult doi ani. Asta înseamnă că fie finalizat în 2021, deși vechiul PUG nu are cum să își încheie misiunea mai devreme de 2022.
“Caietul de sarcini a fost făcut prost și a ridicat obiecții de la specialiști, cele mai multe trecute cu vederea. Arhitecții clujeni nu și-au depus oferte din acest motive, dar și din cauza sărăciei de resurse. Nu se cere, cum spune titlul, doar o actualizare, ci mai mult, inclusiv un plan de mobilitate, iar suma propusă este ridicol de mică. Din fericire, licitația încă nu s-a atribuit și sperăm să nici nu se atribuie în acest condiții. Ce mai putem face eventual este să așteptăm planul în faza de consultare – înainte de obținerea avizelor – și să îi facem o analiză complexă. Acolo se vor vedea și zonele în care s-a intervenit, ceea ce ne va spune ale cui sunt interesele din spatele actualizării PUG. Privim cu multă îngrijorare și atenție ce se întâmplă cu acest proiect”, a declarat, zilele trecute, pentru Media9, un arhitect clujean.