România riscă să piardă milioane de euro din cauza întârzierilor la Magistrala 300. Ionuț Ciurea: „Nu există nicio șansă, dacă vorbim practic, să avem Cluj-Oradea gata”

Autor  admin   în       8 luni în urmã  

Lucrările de modernizare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt foarte întârziate și este imposibil să fie finalizate la timp, reclamă reprezentanții Asociației Pro Infrastructură (API). Acest lucru ar putea duce la pierderea a milioane de euro, bani europeni.

Linia de cale ferată care leagă Clujul de Oradea ar trebui terminată în vara anului viitor, însă din cele patru loturi, două sunt modernizate în proporție de sub 10 procente.

166,5

de kilometri este distanța care care leagă Clujul de Oradea pe calea ferată.

Lucrările de modernizare și electrificare, începute în urmă cu 2 ani, ar însemna un drum mai scurt cu o oră pentru cei care merg cu trenul. Îmbunătățirile ar trebui să le permită garniturilor de tren să circule cu 160 de kilometri pe oră, față de 45 de kilometri pe oră, cât este acum viteza medie a trenurilor la noi, potrivit CFR.

Stadiul lucrărilor pe cele patru loturi

Lucrările la linia de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea au fost împărțite pe 4 loturi, care sunt în diferite stadii de realizare. Cel mai avansat este lotul dintre Aghireș și Poieni, realizat în proporție de 32%. Pe cele două tronsoane de pe teritoriul județului Bihor, s-a lucrat mai puțin de 10%.

  • LOTUL 1: Cluj – Aghireș, 30 de km, realizat 23%;
  • LOTUL 2: Aghireș – Poieni, 36,5 km, realizat 32%;
  • LOTUL 3: Poieni – Aleșd, 52 de km, realizat 4,4%;
  • LOTUL 4: Aleșd – Episcopia Bihor, 46 km, realizat 9,8%.

Sursa: CFR, ianuarie 2025

Reprezentanții API, asociație care monitorizează lucrările de infrastructură rutieră și feroviară din România, spun că nu există nicio șansă ca lucrările să fie gata la timp. Iar acest lucru va însemna că nu vom putea deconta toți banii prin PNRR. Pentru acest proiect, România a primit 5,6 miliarde de euro.

Ionuț Ciurea: „Indiferent cum ne-am uita la contract, e clar că noi o să pierdem bani”

Până anul viitor în august, când, teoretic, ar trebui să fie gata lucrările. Nu există nicio șansă, dacă vorbim practic, să avem Cluj-Oradea gata. Indiferent cum ne-am uita la contract, mobilizare, în cele mai mega-ultra optimiste scenarii, e clar că noi o să pierdem bani”, a declarat pentru stirileprotv.ro, Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură.

Potrivit sursei citate, motivele întârzierilor țin și de problemele strict tehnice, cum ar fi relieful dificil din defileul Crișului Repede, dar și de birocrație, pe care statul a eșuat să o simplifice.

În România, doar 45% din totalul căilor ferate sunt electrificate – unul dintre cele mai mici procente din Uniunea Europeană.

Citește mai jos care este punctul de vedere al CFR

Electrificarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor: șanse mari ca lucrările să nu se încheie în 2026 și să pierdem banii europeni. CFR dă răspunsuri în silă

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.